آموزش استفاده صحیح از اینترنت و فضای مجازی🌐

آموزش استفاده صحیح از اینترنت و فضای مجازی

 

در دنیای امروز که استفاده از اینترنت وفضای مجازی بسیار زیاد شده است ، در نتیجه باید طرز استفاده صحیح از این مجموعه را بدانیم تا دچار اشتباه و ضرر نشویم . در ادامه به برخی از نکات و آموزش استفاده صحیح از اینترنت و فضای مجازی اشاره خواهیم کرد تا دیگر در نحوه استفاده از آن نگران نشوید .

 

اینترنت چیست ؟

آموزش استفاده صحیح از اینترنت - رایا پروژه

اینترنت شبکه بسیار بزرگی  می باشد که کامپیوترها را در تمام  جهان به هم متصل می کند. از طریق اینترنت، افراد می توانند اطلاعات را به اشتراک بگذارند و از هر جایی با اتصال به اینترنت ارتباط  مورد نظر را برقرار کنند .  با استفاده از اینترنت می توانید هرچیزی که به دنبال آن هستید را پیدا کنید .

 

مقالات مرتبط : روش های کسب در آمد از اینترنت

 

فضای مجازی چیست ؟

 

فضای مجازی در واقع یک ارتباط کامپیوتری و شبکه ای می باشد که امکان اراتباط برقرار کردن بین افراد و . . . را فراهم می کنند  زیر مجموعه های فضای مجازی شامل : اینترنت ، گوگل ، شبکه های مجازی ( تاگرام ، واتساپ ، اینستاگرام و . . . ) می باشد .

 

زمانبندی درست در استفاده از اینترنت و فضای مجازی

 

در استفاده از اینترنت و فضای مجازی باید زمان مشخصی را برای خود تعریف کنیم . استفاده بیش از حد از اینترنت و فضای مجازی میتواند خسته کننده باشد و یا حتی به سلامتی  فرد آسیب بزند . اگر پدر یا مادر فرزندی هستید می توانید اط طریق کنترل تنظیمات گوشی فرزمد خود ، برای استفاده از اینترنت وگوشی فرزند خود زمانی مشخص تعیین کنید .

 

مطالعه مطالب آموزنده و مفید  در اینترنت

 

در دنیای الان با گسترش یافتن اینترنت وفضای مجازی ، مطالب و فایل های آموزشی ، مطالب و مقاله های درست متنوعی در این فضا منتشر شده است . شما تنها با سرچ کردن موضوع مورد نظر می توانید به هدف خود برسید و آموزش ببینید .

 

قوانین اینترنت

 

  1. اطلاعات شخصی را محفوظ نگهداری کنید .
  2. مراقب آنچه دانلود می کنید باشید.
  3. رمزهای عبور قوی را انتخاب کنید.
  4. از سایت های امن خرید های آنلاین انجام دهید .
  5. مراقب آنچه که برای دیگران می فرستید  باشید .
  6. تنظیمات حریم خصوصی خود را روشن نگه دارید .
  7. اطمینان حاصل کنید که اتصال اینترنت شما ایمن است .
  8. برنامه آنتی ویروس خود را به روز نگه دارید .
  9. کلاهبرداری از طریق اینترنت

 

نکاتی که برای جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین و اینترنتی باید رعایت کرد :

 

  1. سیستم و موبایل خود را به روز نگه دارید.
  2. رمزهای عبور قوی برای اکانت های خود  انتخاب کنید .
  3. در صورت امکان از تایید رمز دومرحله ای برای اکانت های خود استفاده کنید

 

مواظب کلاهبرداری های فیشینگ باشید.

 

اطلاعات شخصی  خود را محفوظ نگه دارید، هکرها خیلی راحت میتوانند این ها را بدست بیاورند به عنوان مثال : خرید و فروش آنلاین به اندازه سفارش تلفنی کالا مطمئن است، اما باید دقت کنید که افراد ممکن است سعی کنند شما را متقاعد کنند که پول و مشخصات شخصی خود را در اختیار آن ها قرار دهید .

 

بیشتر بخوانید : نحوه کار کردن با نرم افزار ادوبی کانکت

 

قبل از خرید اینترنتی باید :

 

قبل از خرید آنلاین، آدرس، شماره تلفن و سایر اطلاعات تماس شرکت یا فروشنده ای که از آن خرید می کنید را یادداشت کنید ؛ اگر مطمئن نیستید که یک شرکت یا فروشنده قابل اعتماد است ، از شرکت ها و برند های معتبری که معروفیت بالایی دارند خرید کنید ؛ یک کپی از  رسید وتایید سفارش خود برای خود یادداشت کنید ؛ یک کپی از  رسید وتایید سفارش خود برای خود یادداشت کنید  صورت حساب بانکی خود را با دقت در برابر هر چیزی که آنلاین سفارش می دهید بررسی کنید اگر محصولات را به صورت آنلاین می فروشید، قبل از دریافت کردن وجه، محصول خود را برای مشتری ارسال نکنید .

 

چه زمانی می توان تشخیص داد که کلاهبرداری صورت گرفته است :

 

فعالیت غیرمعمولی وجود داشته است یا مقادیر کمی پول منظم از حساب بانکی شما برداشت شده است ؛ شما یک کالا را به صورت آنلاین خریداری کرده اید ولی برای شما ارسال نشده است  ؛ یا چیزی را آنلاین فروختید و پولی دریافت نکرده اید  چیزی که دریافت کرده اید  با توضیحات اصلی که به شما داده شده مطابقت ندارد .

 

طریقه تشخیص سایت ایمن  و امن :

 

شبکه های اجتماعی - رایا پروژه

 

اگر سایتی امن باشد، «https» در آدرس سایت خواهد داشت . نماد قفل زرد رنگ در پنجره مرورگر نشان می دهد که فرآیند پرداخت امن استهرگز رمز عبور​​یا شماره حساب بانکی خود را ندهید ، شرکت ها و بانک های قانونی هرگز از راه  ایمیل یا تلفن از شما این جزئیات را نمی خواهنداگر بیرون از منزل هستید و به صورت آنلاین خرید می کنید ، از داده های ارائه شده توسط ارائه دهنده شبکه اینترنتی خود استفاده کنید و از Wi-Fi عمومی استفاده نکنید چون امکان دارد برخی از نقاط اتصال امن نباشند.

به جای کارت های نقدی از کارت های اعتباری و خدمات پرداخت امن استفاده کنید .

هنگام انتقال پول از شرکت های قابل اعتماد استفاده کنید .

سیاست حفظ حریم خصوصی سایت ها را بررسی کنید.

 

استفاده صحیح و کسب درآمد از اینترنت و فضای مجازی

 

اینترنت و فضای مجازی علاوه بر اینکه نکات بد و مضری دارد ، نکته های مفیدی هم دارد . که یکی از از این ها کسب درآمد داشتن از اینترنت وفضای مجازی می باشد ؛ با استفاده صحیح و اصولی از اینترنت و فضای مجازی می توان به آسانی با انجام دادن بعضی کار ها درآمد کسب کرد . برخی از این کار ها ساخت وبسایت ، ادمین ، تولید محتوا کردن ، ترجمه کردن می باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کسب درآمد از اینترنت و فضای مجازی میتواند به مقاله قبلی که در این باره توضیح داده ایم مراجعه کنید .

 

بیشتر بخوانید : چگونه اطلاعات عمومی خود را بالا ببریم؟

 

نکات آموزشی به کودکان در رابطه با اینترنت و فضای مجازی

 

به بازی ها وبرنامه هایی که او ممکن است از اینترنت دانلود یا کپی کند توجه کنید :

 

بعضی از بازی‌ ها خشونت‌آمیز هستند یا حاوی محتوای نا مناسب هستند که برای کوک و فرزند شما نا مناسب می باشد .

 

به فرزند خود کمک کنید تا سایت های اینترنتی مناسب را پیدا کند :

 

به فرزند خود در پیدا کردن سایت های مناسب کمک کنید ، و به طور همزمان ، اطمینان پیدا کنید که او متوجه شده است که چه سایت هایی مناسبی برای بازدید او هستند. او را به سمت سایت‌ هایی راهنمایی کنید که می ‌توانند در انجام تکالیف به او کمک کنند یا به علایق او مرتبط باشدو وقت و زمان بیشتری را با کودک خود بگذرانید

 

برای جلوگیری از دسترسی فرزندتان به سایت‌هایی که ممکن است نامناسب باشند، از «فیلترها» استفاده کنید :

 

این فیلترها شامل برنامه های نرم افزاری هستند که می توانید آنها را روی سیستم و گوشی نصب کنید. علاوه بر این، بسیاری از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی فیلترهایی (معمولا به صورت رایگان) ارائه می دهند که سایت هایی را که کودکان می توانند بازدید کنند محدود می کند. البته، این فیلترها همیشه کاملاً مؤثر نیستند و کودکان می‌توانند راه‌هایی را برای دور زدن آنها پیدا کنند. بهترین محافظت، نظارت و مشارکت شماست.

 

به مقدار زمانی که فرزندتان آنلاین  در اینترنت و فضای مجازی می گذراند نظارت کنید و برای آن تایم خاصی را مشخص کنید :

وقت گذاشتن  برای آموزش استفاده صحیح از اینترنت  میتواند بسیار زمانبر و وقت گیر باشد  این اجازه را به فرزند و کودک خود ندهید که همه زمان خودش را بر روی اینترنت وفضای مجازی بگذراند .(یک زمان معین مشخص کنید . ) . برخی از سایت ها و بخش های اینترنت می تواند شامل هزینه باشد ، این مورد را مورد کنترل خود قرار دهید قوانین استفاده  درست و مطم‍ین از اینترنت را به فرزندتان کامل یاد دهید .

 

به او بفهمانید که هرگز نباید کارهای زیر را انجام دهد:

 

به افراد غریبه یا حتی دوستانش  رمز عبور سیستم و اینترنت خود را ندهد ؛ از ارسال پیام های تهدید آمیز بپرهیزد  ؛   هر نوع اطلاعات شخصی ، مانند نام او یا نام اعضای خانواده، آدرس خانه ، شماره تلفن، سن، یا نام مدرسه  را در اختیار بقیه قرار ندهد  ؛ در چت و مکالمه ها آنلاین خود با کسی قرار ملاقات نگذارد .

 

مقالات دیگر : آموزش فیلم برداری از صفحه کامپیوتر

 

استفاده صحیح از فضای مجازی برای دانش آموزان

 

امروزه بیشتر افراد به خصوص دانش آموزان از فضای مجازی و اینترنت استفاده می‌کنند که این کار سبب می‌شود تا دانش آنها از این فضا بیشتر شود و فضای مجازی می تواند در کنار اطلاعات و مزیت هایی که در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد می‌تواند آسیب‌هایی را نیز به همراه داشته باشد که باید این آسیب ها را بشناسیم و با آن ها اشنا شویم ، و مدیریت درست و استفاده صحیح از فضای مجازی و اینترنت می توانیم این خطرها را دفع کنیم ، یکی از بهترین راهکار هایی که میتوانیم برای استفاده صحیح از اینترنت برای دانش آموزان در نظر بگیرید این است که برای آنها زمانبندی خاصی را برای استفاده از آن فردا معین کنید که در همین راستا در اینترنت و فضای مجازی فعالیت کند استفاده بیش از حد از اینترنت می توان خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

 

مزایا و معایب فضای مجازی برای دانش آموزان

 

در ادامه قصد داریم تا مزایا و معایبی را برای استفاده دانش آموز از اینترنت را بیان کنیم که این احتمالات می‌تواند در استفاده زیاد به روی از این فضا رخ دهد.

 

مزایا  در استفاده از اینترنت :

 

کسب اطلاعات بیشتر

آموزش و یادگیری

ارتباط گسترده با افراد مختلف و دنیا

 

معایب در استفاده زیاد از اینترنت :

 

از دست رفتن زمان 

کم شدن فعالیت 

کاهش خلاقیت

 

جمع بندی و نتیجه گیری :

 

با مطالعه مقاله آموزش استفاده صحیح از اینترنت  و موارد بالا می توانید تا حد امکان از اینترنت و فضای مجازی درست استفاده کنید و نتیجه خوبی از این استفاده ها بگیرید .

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

رایا پروژه
رایا پروژهسایت انجام پروژه ، فریلنسینگ و دیجیتال مارکتینگ

‫2 نظر

  • آرمین

    بسیار کاربردی و درست

    1400-10-06 در 10:16
    • رایا پروژه

      سپاس

      1400-10-06 در 12:14

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تبریک 😍 ، شما 1 دقیقه در این صفحه بوده اید

    و این برایمان با ارزش است❤️

    تشکر از کاربران رایا پروژه

    به همین دلیل شما مشمول 20 دقیقه مشاوره رایگان پروژه خواهید بود