چطور فن بیان قوی و عالی داشته باشیم ؟ | +نکات مهم و طلایی❤️

اگر شما صاحب کسب و کاری هستید و یا با دماهای مختلفی روزانه گفتگو خواهد کرد که شما پیشنهاد میکنیم که فن بیان خود را قوی تر کنیم چون زمانی که پناهیان قوی داشته باشیم می توانیم مطالب را به صورت صحیح و درستی به مخاطب خود انتقال دهیم و همین فن بیان می تواند در شرکت ها و گفتگو های کاری و غیر کاری شما تاثیر خوبی را بگذارد و هم مقصریم در این مقاله به شما آموزش دهیم که چطور فن بیان قوی داشته باشیم در ادامه با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید : فن بیان در فروش

 

چطور فن بیان قوی و عالی داشته باشیم ؟

 

فن بیان عالی داشتن در زندگی و یا حتی محیط کار بیسار کاربردی و مفید می باشد ، و می تواند کمک های بسیاری به شما بکند ، به عنوان مثال اگر ویزیتور یک شرکت و یا فروشنده هستید ، اگر بتوانید با فن بیانی خوب محصولات خود را برای خریدار و طرف مقابل خود توضیح دهید و آن را به خوبی متقاعد کنید مسلما فروش خوبی خواهید داشت ؛ در ادامه این مقاله چطور فن بیان قوی و عالی داشته باشیم  به این نکات خواهیم پرداخته ایم.

 

فن بیان چیست ؟

 

چطور فن بیان داشته باشیم - رایا پروژه

 

یکی از مهارت های گفت و گو ، فن بیان عالی داشتن می باشد ؛ با استفاده از فن بیان میتوانید مطالب و خواسته های خود را بهتر به مخاطب خود انتفال دهید.

 

بیشتر بخوانید: چرا در کار خود موفق نمیشم ؟

 

چه مواردی فن بیان را قوی می کند ؟

 

اعتماد به نفس خود را افزایش دهید ، اساسی ترین مهارت فن بیان اعتماد به نفس است ،از محتوای مناسب استفاده کنید ، محتوای سخنرانی شما نیز مهم می باشد ، مخاطبان خود را بشناسید ، از دامنه صوتی خود استفاده کنید ،زمان را در نظر بگیرید ، نکات کلیدی را به خاطر بسپارید ، در محیط های واقع گرایانه تمرین کنید ،خود طبیعی را هنگام بیان نمایش دهید ، در چهارچوب زمانی مشخصی صحبت کنید ،از یکنواخت صحبت کردن دوری و خودداری کنید.

 

ارتباط خوبی با مخاطبان  برقرار کنید

 

آرام وآهسته  صحبت کنید، اما نه خیلی آهسته ، خیلی سریع هم صحبت نکنید که مخاطبان شما برای درک صحبت های شما  با مشکل مواجه شوند ،بین موضوعات متن خود مکث کنید ،مکث بین صحبت های شما معمولا باید  دو تا سه ثانیه یا حتی بیشتر با توجه به نیاز متن باشد ،از گفتن کلمات بی معنی پرهیز کنید ،کلمات خود را با دقت بیان و تلفظ کنید .

 

چه نوع فن بیانی مخاطب را به خود جذب می کند ؟

 

یک سخنران عالی  اطلاع دارد که  که چگونه مقدمه خود را شروع کند ، و حضوری فرمانده در جمع داشته باشد  . یک سخنران خوب زبان بدن مناسبی هم دارد و در مواقع   نیاز از زبان بدن خود استفاده می کند ، هنگام صحبت کردن، خم نمی شود، لکنت ندارد ، یا دستانش را در جیب نگه نمی دارد ،رعایت کردن این نکات این کار باعث می شود که مخاطب روی سخنرانی شما سرمایه گذاری کند و به شما کمک کند تا با آن ها ارتباط خوبی برقرار کنید ، با داشتن یک فن بیان خوب راحت تر می توانید پیام خود را به مخاطب برسانید .

 

چطور مکالمه ی خوب و موفقی با دیگران داشته باشیم ؟

 

شنونده خوبی  باشید، سؤالات مناسب بپرسید و به جزئیات صحبت های دیگران توجه کنید . همه این ویژگی ها برای داشتن یک مکالمه موفق  مهم و ضروری می باشد . با استفاده از این نکات و تمرین مکرر، قطعا می توانید مهارت های مکالمه خود را قوی کنید و در بیان خود قوی شوید .

 

چرا باید فن بیان قوی داشته باشیم ؟

 

هم در دانشگاه و هم در محیط کاری خود ،  یک فن بیان  قوی سخنرانی در جمع شما را متمایز می کند، به شما اعتماد به نفس بیشتری می دهد و به شما توانایی ایفای نقش های بهتر و عالی تری را می دهد . سخنرانی با فن بیانی قوی در جمع یکی از مؤثرترین راه‌ ها برای رساندن نظرتان ، نشان دادن دانش و تأثیرگذاری بر دیگران می باشد .

 

محتوای یک متن و تاثیر فن بیان در خواندن آن

 

از محتوای مناسب استفاده کنید ، محتوای سخنرانی شما نیز مهم است. هنگام آماده کردن سخنرانی خود، مطمئن شوید که پیام شما برای مخاطبان شما مناسب می باشد  و اگر مخاطب شما با موضوع آشنا نیست، از گفتن کلمات اختصاری و اصطلاحات تخصصی پرهیز کنید تا مخاطب راحت تر صحبت های شما را متوجه شود .

 

تمرینات عملی فن بیان

 

سخنرانی های عالی را مطالعه کنید . یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیریفن بیان خوب داشتن و درک آنچه برای یک سخنران موفق لازم است، خواندن، تماشا و گوش دادن به سخنرانی ‌های عالی می باشد . به مواردی مثل نحوه گویش و بیان  آن ها توجه کنید : جملات را برای ایجاد یک ریتم جذاب ساختار دهید. کلمات خاصی را برای ایجاد تصاویر واضح و تاثیرگذاری انتخاب کنید .

 

در سخنرانی های عمومی شرکت کنید تا فن بیان شما قوی شود ، مزایای شرکت در این مراس ها شامل :

 

پیشرفت شغلی پیدا می کنید ، ترس شما می ریزد ، کمک به بهتر شدن فن بیان شما می شود ، تسلط شما بشتر می شود ،افزایش اعتماد به نفس خواهید داشت ، مهارت های ارتباطی با دیگران بهتر می شود ، یک رضایت شخصی از خود پیدا می کند که این کمک بسیاری در قوی شدن فن بیان شما و موفقیت بیشتر شما می شود . در هنگام تمرین نفس عمیق بکشید .

 

زبان بدن چیست ؟

 

چطور فن بیان در صحبت کردن داشته باشیم - رایا پروژه

 

زبان بدن بخشی از ارتباطات غیرکلامی می باشد . این ترکیبی از حرکات، ژست ها و حالت ها است. این موارد حاوی نحوه صحبت، حرکت و نگاه یک گوینده روی صحنه می باشد . زبان بدن قسمتی  از پیامی است که یک گوینده می خواهد بدهد و بیان کند .

 

لحن در فن بیان

 

چطور فن بیان قوی و عالی داشته باشیم  باید در ابتدا باید سبک مخاطب مقابل خود را بشناسید ، 3 نوع مخاطب و یا 5نوع سبک لحن و گفتار داریم : لحن وبیان رسمی، لحن و بیان مشاوره ای، لحن وبیان صمیمی ، این به این معنی است که که افراد زمانی که می خواهند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند و سخن بگویند ، 3 گزینه از لحن وبیان ها را در اختیار دارند . از دامنه صوتی خود  به خوبی استفاده کنید ، اگر با لحن یکنواخت صحبت کنید ، سخنرانی شما خسته کننده خواهد بود و مخاطبان شما خیلی سریع علاقه  وحوصله خود را از دست خواهند داد.

 

متن سخنرانی باید شامل چه مواردی باشد ؟

 

سخنرانی ها و متن سخنرانی ها و ارائه ها شامل سه قسمت اساسی می باشد : مقدمه ، بدنه و نتیجه. این سه بخش توسط انتقال‌ هایی به هم متصل می‌شوند که به گوینده اجازه می‌دهد به آرامی از مقدمه به بدنه و از بدنه به نتیجه دیگر جریان یابد ، رعایت کردن این ترتیب به فن بیانی و بهتر و تسلط بالا داشتن کمک بسزایی می کند .

 

بیشتر بخوانید : چگونه یک رزومه عالی و حرفه ای بسازیم ؟

 

فن بیان احساسی به چه صورت است ؟

 

در متن های احساسی باید فن بیانی داشته باشید که قابلیت برانگیختن واکنش در مخاطب را ایجاد کند ، گوینده می تواند از حرکات مختلف و حتی حملات کلامی در بیان و متن مورد نظر خود  استفاده کند.

 

چه نوع فن بیان وگفتاری باید در معرفی خود داشته باشیم ؟

 

به مخاطبان خود بگویید که کی هستید ، ارائه خود را با معرفی خود شروع کنید ، همراه با معرفی کردن نام خود، اطلاعاتی در مورد پیشینه خود به مخاطبان خود نیز بدهید. جزئیاتی را انتخاب کنید که به ارائه شما مربوط باشد و به شما کمک می کند تا به عنوان یک متخصص در موضوع انتخابی خود شناخته شوید .

 

سخنرانان مشهور چطور فن بیان خوبی پیدا کردند ؟

 

سخنرانان عمومی بزرگ و مشهور از اول فن بیان خوبی نداشتند . بیشتر آن ها  تمرین کردند تا مهارت های فن بیان خود را قوی و کامل کردند . معروف ترین سخنرانان که فن بیان عالی و خوبی داشتند افرادی همچون آبراهام لینکلن، مارتین لوتر کینگ و آدولف هیتلر هستند. سخنرانی‌ های آنها پیام خود را به گونه ای  قدرت مند و واضح بیان می‌کرد که در بین مخاطبان مشهور ومعروف شد .

 

برای داشتن یک فن بیان عالی باید با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنیم :

 

در درجه اول باید مخاطبان خود را بشناسید ، یکی از دشوارترین اما ضروری ترین مهارت های سخنرانی، توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان می باشد . یکی از راه های ارتباط استفاده از حرکات بدن است در نظر داشته باشید که مخاطبین شما افرادی با تجربیات مختلف هستند ،

می‌توانید سخنرانی و فن بیان  خود را با حکایتی شروع کنید که شخصیت شما را نشان می‌دهد، که این کار انرژی مثبتی در مخاطب ایجاد می‌کند و زمان کم باعث ایجاد احساس آرامش در مخاطبان می شود .

ارتباط چشمی نیز برای ایجاد ارتباط با مخاطب ضروری است. سعی کنید به یک نفر برای 2 جمله نگاه کنید، سپس به شخص دیگر برای 2 جمله و غیره نگاه کنید. به این ترتیب، شما با بسیاری از مخاطبان ارتباط محکمی برقرار می کنید و آنها شما را فردی مطمئن، قابل اعتماد و آگاه می دانند.

 

نکته کلیدی در فن بیان

 

یکی دیگر از مهارت های دشوار فن بیان ، توانایی به حفظ شدن متن و آنچه قرار است صحبت کنید می باشد  و همچنین داشتن یک فن بیان  قدرتمند است . سخنرانان بزرگ کلمه به کلمه  متن خود را حفظ می کنند و صرفا سخنرانی را می خوانند ، سخنرانی شما بسیار کاربردی تر و تاثیرگزار تر می شود  اگر نکات کلیدی پیامی را که می خواهید بیان کنید  حفظ کنید و سپس از ته دل و با راحتی  در مورد آن ها سخن بگویید  ، شما باید در مورد چیزی صحبت کنید که به آن علاقه مند هستید ، در نتیجه نباید آنقدر متن شما سخت به نظر برسد ، یکی از مشکلات حفظ نشدن متن از دست دادن جلیگاه خود و اعتماد به نفس می باشد .

 

مقالات دیگر : اندروید بهتر است یا آی او اس ؟

 

فن بیان ببان جذاب برای معاشرت

 

ما روزانه از زمانی که از خواب بیدار می شوید تا زمانی که می خوابیم با افراد مختلف در حال گفتگو و معاشرت هستیم و باید در همین گفتگو و معاشرت ها نکاتی را رعایت کنیم تا موشک های ما جذاب تر به نظر برسد و گفتار نیکی را داشته باشیم ، یکی از عوامل جذاب در بیان و کلام و استفاده درست و بجا از واژه های مناسب و به اصطلاح باکلاس در معاشرت های روزمره است به همین دلیل قرار باشه و دست گفتار مودبانه بیان را جذاب تر کنیم در ادامه به چند مورد از آنها را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

 

 مثال :

 

غلط

 

سلام من اومدم درباره اتفاق دیروز مطالبی رو بهتون بگم مستندات هست که خواستم بهتون بدم.

 

 صحیح

 

 سلام خدمت هستم تا درباره اتفاقی خدمتتون عرض کنم و مستندات هم هست که خواستم تقدیمتون کنم.

 

غلظ

 

 سلام من امروز می خوام درباره پروژه توضیحاتی رو بهتون بگم می خواهید اولین نهار  را بخورید.

 

صحیح

 

 سلام تشریف داشتید میخواستم در مورد امروز پیغامی از پروژه توضیحاتی را خدمتتون عرض کنم میخواهید اول ناهارتون را میل کنید.

 

یاد داشته باشید برای حفظ احترام و گفتار مودبانه به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع استفاده کنید ، هیچ وقت چیزی که گفتیم برای خودت باید استفاده بشه را برای دیگران استفاده نکنیم.

برای اینکه در جمع افراد فردی فرهیخته و با گفتار نیک به نظر برسید سعی کنید معاشرت خود را با گفته های بالا جذاب تر کنید.

 

بهترین کتاب های فن بیان و سخنرانی

 

بهترین کتاب های فن بیان و سخنرانی - رایا پروژه

آزمون زندان دسته افرادی است که بیشتر کتاب می کنید و علاقه دارید تا محتوای مختلف را در قالب کتاب داشته باشید و آن را مطالعه کنید و در ادامه این مطلب پنج مورد از بهترین کتاب های فن بیان و سخنرانی را برای شما عزیزان معرفی کنیم تا بتوانیم با تهیه آن ها و مطالعه آن فن بیان خود را قوی تر کنید و خود را برای سخنرانی های مختلف آماده کنید که کتاب ها در سراسر کشور موجود می باشد و شما می توان آنها را از کتابخانه های مختلف دریافت کنید.

همچنین نسخه های الکترونیکی این کتاب نیز در سایت های مختلف موجود می باشد و می توان آن را به راحتی دانلود کنید.

 

1 – نقشه راه سخنرانی

 

اولین کتابی که قصه ما را به شما معرفی کنیم کتاب ( نقشه راه سخنرانی ) اصل آن دسته افرادی است که در جلسات و زمان‌های مختلف قرآنی ضعیفی دارید می توانید از این کتاب استفاده کنید و نقشه راه سخنرانی جذاب و عالی را داشته باشید شما با مطالعه این کتاب می توانید سطح سخنرانی خود را چند لول بالاتر ببریم و در زمانهای مختلف یا جلسات که داریدبا توجه به مطالبی  که در این کتاب گفته شده است میتوانید سخنرانی های خوبی رو داشته باشید.

 

2 – اصول سخنرانی و فن بیان به روش تد

 

یکی دیگر از کتاب هایی که علاقه مندان به حوزه از آن استفاده می کنند و نظر مثبت دارند کتاب ( اصول سخنرانی و فن بیان تد ) است ، این کتاب نیز با توجه به مطالبی که دارد می‌تواند منبع خوبی باشد تا شما بتوانید با خواندن اطلاعاتی که در آن نهفته است سخنرانی های خود را بهتر کنیم و بتوانیم فن بیان قوی خوبی را نیز داشته باشیم ، این کتاب در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است و در همان سالی که پرفروش ترین کتاب های فن بیان و سخنرانی لقب گرفت.

 

3 – صحبت در جمع به زبان ساده

 

یکی از مواردی که بیشتر از آن رنج می برد این است که در جمع خودمانی و دوستان می توانند بهتر با دیگران ارتباط برقرار کند و فن بیان ضعیفی دارد کتابی که صحبت در جمع به زبان ساده را برای شما معرفی کنیم به نام صحبت در جنگ به زبان ساده می توان راهکارهایی را به شما آموزش دهد تا بتوانید در جمع های خانوادگی و دوستانه به این خوبی داشته باشید و بدون استرس مطالب خود را به دیگران انتقال دهید، این کتاب نیز یکی از بهترین کتاب های فن بیان است که منتشر شد.

 

4 – سخنرانی موفق

 

کتاب ( سخنرانی موفق ) را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که در سمینار های بزرگی را شرکت کند و مطالب مهمی را میخواهند عنوان کنند این کتاب برای افرادی است که در جمع های مختلف حضور دارند و با تعداد افراد زیادی هستن که سخنرانی داشته باشد مفید است شما اگر قصد دارید که در جمع افراد بسیاری سخنرانی و فن بیان خوبی داشته باشیم می توانیم از این کتاب استفاده کنید و از مطالبی که در این کتاب است استفاده کنید و سطح بیان خود را بیش از پیش کنید تا بتوانید در جلسات و سمینار های بزرگ که برگزار می کنید موفق حاضر شوید و مطالب مختلف را به راحتی برای مخاطبان خود توضیح دهید.

 

 5 – 33 گام تا یک سخنرانی خیلی خوب

 

اگر از آن دسته از افرادی است که قصد دارید به تازگی وارد مختلف شوید و فن بیان خود را تقویت کنید با کتابی را به شما معرفی می کنیم ( ۳۳ گام تا سخرانی خوب )  این کتاب در سال ۱۳۹۳ منتشر شده است و طرفداران بسیاری را دارد و خیلی از افراد برای شروع سخنرانی های خود و تربیت خود از این کتاب استفاده می‌کنند خوشبختانه نسخه های مختلف این کتاب در کتابخانه های سراسر کشور موجود می باشد که می توانید به راحتی با آن دسترسی داشته باشد و آن را خریداری کنید و از مطالبی  که در آن گفته شده استفاده کنید.

 

مزایا داشتن فن بیان چیست؟

 

داشتن یک تکنیک بیان قوی  مزایای زیادی دارد. اول و مهمتر از همه، به افراد اجازه می دهد تا به طور موثر و عالی افکار و ایده های خود را به اشتراک بگذارند.

توانایی بیان واضح و قانع کننده خود در جنبه های مختلف زندگی مانند تحصیل، شغل و روابط شخصی بسیار مهم است.

علاوه بر این، یک تکنیک بیانی که به خوبی توسعه یافته می‌تواند مهارت‌های نوشتاری فرد را افزایش دهد و آنها را قادر می‌سازد تا مقالات، گزارش‌ها یا پیشنهادهای عالی را درست کنند.

علاوه بر این، افراد با تسلط بر بیان، می توانند وارد بحث و گفتگو شوند و نظرات و دیدگاه های خود را با اطمینان و انسجام بیان کنند.

بنابراین، داشتن یک تکنیک بیان نه تنها ارتباط موثر را بهتر می کند، بلکه افراد را قادر می سازد تا خود را به طور کامل و تاثیرگذار بیان کنند.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

 

با رعایت کردن نکاتی که در این مقاله چطور فن بیان قوی و عالی داشته باشیم گفته شد می توانید فن بیان خود را قوی کنید و در نتیجه جایگاه خود را در جامعه ، سخنرانی ها و کار خود محکم کنید .

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

تیم محتوای رایا پروژه
رایا پروژهسایت انجام پروژه ، فریلنسینگ و دیجیتال مارکتینگ

‫10 نظر

  • فیروز

    سلام

    نکات خوبی را گفتید و فن بیان قوی واقعا میتونه سطح گفتگو ما را بالا ببره و باید بهش اهمیت بدیم

    1401-03-30 در 18:22
    • رایا پروژه

      سلام
      بله کاملآ درسته

      ممنون از لطفتون

      1401-03-30 در 22:08
  • raza

    بسیار عالی

    میخواستم بدونم پی دی اف در مورد فن بیان دارید؟

    1401-03-30 در 18:21
    • رایا پروژه

      سلام رضا عزیز

      در آینده نزدیک پی دی اف در مورد فن بیان قوی در همین صفحه قرار خواهیم داد

      1401-03-31 در 18:49
  • فاطمه دولت ابادی

    سلام

    ممنون مقاله خوبی را منتشر کردید

    اگر ممکنه بیشتر در مورد فن بیان قوی صحبت کنید

    1401-03-30 در 18:19
    • رایا پروژه

      سلام

      باه حتما در آینده مطالب جدیدتری در وبسایت در مورد فن بیان آپلود می‌شود

      1401-03-30 در 22:09
  • نوید

    بسیار عالی و کامل بود

    1401-03-30 در 18:18
    • رایا پروژه

      سلام نوید عزیز

      ممنون از لطفتون

      1401-03-31 در 17:03
  • مهدی علی پور

    سلام

    عالی بود

    1400-10-29 در 14:37
    • رایا پروژه

      سلام

      ممنون از شما

      1400-10-29 در 18:03

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تبریک 😍 ، شما 2 دقیقه در این صفحه بوده اید

    و این برایمان با ارزش است❤️

    تشکر از کاربران رایا پروژه

    به همین دلیل شما مشمول 20 دقیقه مشاوره رایگان پروژه خواهید بود