چطور برنامه ریزی درسی داشته باشیم ؟ با این روش ها، دیگر بهانه ای برای درس نخواندن ندارید!

چطور برنامه ریزی درسی داشته باشیم یکی از پرتکرارترین سوالات است که دانشجویان و دانش آموزان آن را از متخصصان را پروژه سوال می کند در پاسخ به این سوال ما قصد داریم مقاله را برای شما عزیزان تهیه کنیم که بتوانید پاسخ های خود را در این مقاله دریافت کنید ما سعی داشتیم در این مقاله تمام این نکات برای داشتن یک برنامه ریزی خوب را برای شما  عزیزان شرح با ما همراه باشید ، همچنین اگر قصد دارید که راههای مناسب برای اینکه اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید به شما پیشنهاد می کنیم که مقاله چگونه اطلاعات عمومی خود را بالا ببریم را مشاهده کنید.

عکس برنامه ریزی درسی - رایا پروژه

عکس برنامه ریزی درسی

چطور برنامه ریزی درسی داشته باشیم ؟

اگر دوست دارین یک برنامه ریزی درسی خوب و عالی داشته باشین که به هدف خواسته خود برسید ، به نکاتی که در پایین گفته شده توجه کنید ؛ چند تا تکنیک ساده میتواند شما عزیزان را در برنامه ریزی درسی  یاری و همراهی کند شما عزیزان هم میتوانید با رعایت چند نکته راحت و ساده ، مشاور خود در برنامه ریزی های درسی خود باشید .

برنامه ریزی درسی

مشخص کردن هدف

در قدم اول باید هدف و خواسته خودتون رو از برنامه ریزی که قراره انجام بدین ، مشخص کنید . مشخص کردن هدف این کمک را به شما می کند تا شوق و اشتیاق بیشتری را برای درس خواندن داشته باشید .

به عنوان مثال رسیدن به معدل 20 و یا قبول شدن در رشته و دانشگاه مورد نظر می تواند هدف خوبی برای شما باشد .

زمان بندی

اولویت درخواندن مطالب درسی مسئله ای مهمی است که برای دست یافتن به هدف مورد نظر نیاز مند یک زمان بندی درسی درستی می باشد همانطور که برای ورزش کردن ، تفریح و . . . زمان تعیین می کنید ، باید برای درس خواندن هم یک زمان معین و درست ، مشخص کنید و سر زمان مشخص شده برنامه مورد نظر خود را انجام دهید  و به اتمام برسانید دور شدن وکنار گذاشتن مواردی که باعث حواس پرتی می شود .

شاید شما تا کنون خیلی به حواس پرتی و افزایش تمرکز فکر کرده باشید و بارها از خود پرسیده باشید که چرا وقتی که شروع به درس خواندن می کنید تمرکز زیاد و درستی ندارید ؟

مواردی که در پایین گفته شده است  ، برخی از عامل های حواس پرتی و از دست دادن تمرکز مورد نیاز هستند که باید در تا حد امکان از آن ها دوری کرد :

تلویزیون

روابط، بحث و جدل ها

سر و صدا

خیال پردازی بیش از حد

شبکه‌ های اجتماعی

تماس‌ ها

وب‌گردی بدون هدف

پیامک دادن

در گیری های ذهنی

و . . .

بیشتر بخوانید: چگونه یک فریلنسر عالی باشیم

تنظیم خواب

برای به رختخواب رفتن و بیدارشدن، باید یک برنامه درست و مرتبی داشت . ساعت موبایل خود را برای بیدار‌شدن از خواب  در زمان  معینی  تنظیم كنید و هر روز صبح، راس زمان مشخص شده از خواب بیدار شوید  ، حتی اگر شب قبل دیر خوابیده باشید . در مورد بحث  خواب بعدازظهر تصمیم گیری کنید که  یا یک مدت كوتاه و مشخصی  بخوابید یا اصلا نخوابید چون  اگر گاهی اوقات  بعدازظهرها بخوابید و در طول روز، هر وقت نیاز پیدا کردید تصمیم به خوابیدن بگیرید ، در نتیجه  خواب شبانه‌ خوب و مفیدی  نخواهید داشت و این رو هم در نظر بگیرید که  در روزهای تعطیل، صبح‌ ها دیر بیدار نشوید چون  که نظم خواب شما به هم می‌ریزد. كم‌خوابی ، تأثیر خود را به صورت ناگهانی نشان نمی‌دهد و ممكن است تأثیر منفی آن را روی برنامه‌ریزی، حل مسأله، یادگیری، تمركز و حافظه متوجه نشوید. پس مراقب میزان خواب و استراحت خود باشید.

استراحت کردن درست و به موقع

برنامه ریزی درست و مفید است که بعد از مقداری مشخصی درس خواندن و برنامه رو انجام دادن ، استراحتی به اندازه داشته باشد  .اگر بخواهید مابین درس خواندن و برنامه ریزی خود ، استراحت بیش از حدی یا بلعکس استراحت کمی داشته باشید ، نتجه خوبی نخواهید گرفت .

کم کم شروع به خواندن کردن

هنگامی که در اوایل برنامه ریزی درسی خود هستید ، نباید همان اول حجم زیادی را برای درس خواندن خود تعیین کنید و بهتر است که از کم شروع کنید و به مرور زمان و حجم مطالبی درسی برنامه خود را زیاد تر کنید .

تمرین کردن

روش های برنامه ریزی درسی - رایا پروژه

روش های برنامه ریزی درسی

هنگامی که یک موضوعی را مطالعه می کنید و می خوانید ، تمرین کردن آن درس مورد نظر ، مانند حل سوالات مختلف ، زدن تست های مربوطه به آن  درس و یا مرور کردن دوباره مطالب ، میتواند به یادگیری سریع و افزایش مهارت درسی شما کمک بسزایی بکند .

رفع اشکال

بهتر است که هنگامی که درس می خوانید ، اگر با مشکلی مواجه شدید ، این اشکالات خود را یادداشت کنید و در آخر از استاد مربوطه یا مشاور خود بپرسید .

مقالات دیگر : سایت های دانلود عکس رایگان و با کیفیت

تغذیه درست

یکی از موضوعاتی که خیلی مهم است در تغذیه مناسب داشتن ، نخوردن کافئین هایی مانند قهوه  می باشد زیرا کافئین مثل یک کحرک عمل کرده و در سیستم خواب شما تاثیر درستی نمی گذارد . سعی کنید قبل از خوابیدن غذای سبک بخورید و  از خوردن غذا های سنگین پرهیز کنید . از مصرف دارو های خواب آور پرهیز کنید ولی در صورتی که احساس کردید مجبور به استفاده از آن ها هستید .حتما با پزشک مربوطه مشورت کرده و زیر نظر پزشک دارو مصرف کنید .

خواندن درس هنگام صبح

مغز انسان در هنگام صبح سرحال بوده و به هیچ عنوان  خستگی ندارد به همین سبب قدرت یادگیری مطالب جدید  بهتر از سایر زمان ها دارد و قادر است بدون داشتن خستگی تمام مطالب و دروس را به خوبی درک کند . در نتیجه این دسته از افرادی که صبح را زمانی برای شروع در خواندن خود قرار می دهند ، بهترین زمان را با آمادگی مغز و بدون خستگی آن مشخص می‌کنند.

در اصل مغز در طول شب به خوبی استراحت کرده و خستگی ذهنی از بین می رود و صبح آمادگی کامل را براسی یادگیری مطالب جدید دارد .

بیشتر بخوانید : چگونه ریاضی را خلاصه نویسی کنیم

نوشتن خلاصه و نکات کلیدی مطالبی که در طی روز خوانده شده

شما باید در اخر برنامه ریزی درسی خود یه و اتمام درس و مبحث مربوطه ، در حد یک برگه خلاصه نویسی کنید و نکات مهم و کلیدی را یادداشت کنید . توجه داشته باشید که در خلاصه نویسی خود نباید مطالب طولانی بنویسید ، باید به صورت نکته و جمع بندی درسی باشد .

یک دور خواندن خلاصه ها قبل از خوابیدن

بعد از نوشتن خلاصه و جمع بندی مطالب و گذراندن استراحت ،بهتر است شب ها  قبل از خوابیدن ، خلاصه های خود را یک دور مرور کنید ، این کار باعث رفتن مطالب به حافظه بلند مدت خود می شود .

چگونه با کمبود وقت در برنامه ریزی درسی کنار بیاییم؟

یکی از چالش ها و مشکلات رایج دانش آموزان و دانشجویان، کمبود وقت در برنامه ریزی درسی است. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد مانند:

  • فشار درسی بالا
  • فعالیت های فوق برنامه
  • مشاغل پاره وقت
  • مشکلات خانوادگی
  • مهارت های ضعیف مدیریت زمان

راهکارها

اولویت بندی

مهم ترین درس ها و وظایف خود را مشخص کنید.

برای هر درس و وظیفه، یک زمان مشخص در برنامه ی خود تعیین کنید.

از روش های مختلف اولویت بندی، مانند ماتریس آیزنهاور استفاده کنید.

مدیریت زمان

از تکنیک های مدیریت زمان، مانند تکنیک پومودورو استفاده کنید.

از ابزارهای مدیریت زمان، مانند تقویم و تایمر استفاده کنید.

سعی کنید از وقت خود به طور موثر استفاده کنید و از اتلاف وقت خودداری کنید.

واقع گرایی

برنامه ی درسی خود را واقع بینانه تنظیم کنید.

از برنامه ریزی بیش از حد خودداری کنید.

در برنامه ی خود، زمان هایی را برای استراحت و تفریح هم در نظر بگیرید.

تمرکز

هنگام مطالعه، سعی کنید تمرکز خود را حفظ کنید.

از عوامل حواس پرتی، مانند تلفن همراه و شبکه های اجتماعی دوری کنید.

در محیطی آرام و مناسب مطالعه کنید.

کمک گرفتن:

اگر در برنامه ریزی درسی مشکل دارید، از دیگران کمک بگیرید.

از معلمان، مشاوران و یا دوستان خود کمک بخواهید.

از منابع و ابزارهای آموزشی آنلاین استفاده کنید.

اصول برنامه ریزی درسی برای دانشجویان

اولین قدم در برنامه ریزی درسی، تعیین اولویت ها است. شما باید مهم ترین درس ها و وظایف خود را مشخص کنید و برای آنها زمان بیشتری در برنامه ی خود در نظر بگیرید.

می توانید از روش های مختلفی برای اولویت بندی استفاده کنید، مانند ماتریس آیزنهاور. این ماتریس به شما کمک می کند تا وظایف خود را بر اساس اهمیت و فوریت دسته بندی کنید.

یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با کمبود وقت، استفاده از تکنیک های مدیریت زمان است. تکنیک پومودورو یکی از این تکنیک ها است که به شما کمک می کند تا در زمان های کوتاه و مشخص تمرکز خود را حفظ کنید.

هنگام مطالعه، سعی کنید تمرکز خود را حفظ کنید. عوامل حواس پرتی، مانند تلفن همراه و شبکه های اجتماعی، می توانند تمرکز شما را مختل کنند.

اهداف کوتاه مدت می توانند شامل یادگیری یک مبحث خاص یا انجام یک تکلیف باشند. اهداف بلند مدت می توانند شامل قبولی در یک درس با نمره ی خاص یا فارغ التحصیلی با معدل بالا باشند.

رازهای برنامه ریزی درسی برای رشته های مهندسی

رشته های مهندسی از جمله رشته های چالش برانگیز و پرمحتوا هستند که نیازمند برنامه ریزی درسی دقیق و اصولی برای موفقیت در آنها می باشند. در این محتوا، به رازهای برنامه ریزی درسی برای دانشجویان رشته های مهندسی خواهیم پرداخت.

رازهای برنامه ریزی درسی:

شناخت سبک یادگیری

اولین قدم در برنامه ریزی درسی، شناخت سبک یادگیری خودتان است. آیا شما با مطالعه ی کتابی بهتر یاد می گیرید یا با حل تمرین و مثال؟ آیا در کلاس درس بهتر یاد می گیرید یا با مطالعه ی گروهی؟ شناخت سبک یادگیری تان به شما کمک می کند تا روش های مطالعه ی مناسب خود را انتخاب کنید.

تعیین اهداف واقع بینانه

اهداف خود را برای هر درس و هر ترم به طور واضح و واقع بینانه تعیین کنید. به جای اینکه فقط به دنبال نمره ی بالا باشید، به دنبال یادگیری عمیق مطالب باشید.

برنامه ریزی روزانه و هفتگی

برنامه ی روزانه و هفتگی برای مطالعه ی خود تنظیم کنید. در این برنامه، زمان مشخصی را برای هر درس و هر وظیفه در نظر بگیرید. سعی کنید به برنامه ی خود پایبند باشید و از اتلاف وقت خودداری کنید.

استفاده از منابع مناسب

از منابع آموزشی مناسب و به روز برای مطالعه ی خود استفاده کنید. کتاب های درسی، جزوات اساتید، منابع آنلاین و کتابخانه ها می توانند منابع مفیدی برای شما باشند.

حل تمرین و مثال

برای یادگیری بهتر مطالب، حل تمرین و مثال را فراموش نکنید. حل تمرین به شما کمک می کند تا مفاهیم را به طور عمیق تر یاد بگیرید و مهارت های خود را در حل مسائل تقویت کنید.

مطالعه ی گروهی

مطالعه ی گروهی می تواند روش مفیدی برای یادگیری مطالب باشد. در مطالعه ی گروهی، می توانید با همکلاسی های خود تبادل نظر کنید، به یکدیگر کمک کنید و از تجربیات یکدیگر استفاده کنید.

استراحت و خواب کافی

استراحت و خواب کافی برای یادگیری و تمرکز ضروری است. سعی کنید هر شب ۷ تا ۸ ساعت خواب کافی داشته باشید و در طول روز نیز به طور مرتب استراحت کنید.

عکس برنامه ریزی درسی

بی شک برای موفقیت در هر کاری نیاز به یک برنامه و اصول خاصی را دارید که خیلی از افراد نیاز دارند تا برنامه خاصی را داشته باشند تا بتوان با آن برنامه به کارهای روزمره خود و مطالعه درسی خود برسند و همدلی تصویری را در ادامه برای شما عزیزان قرار خواهیم داد که بتوانیم با توجه به عکس برنامه ریزی درسی بتوانید کار روزمره خود را در قالب این عکس انجام دهید ، شما میتوانید میزان ساعاتی که در روز مطالعه میکنید را در این تصویر قرار دهید و آن را تا آخر هفته در کنید پس از اینکه آخر هفته رسید این زمان های مطالعه را باهم مقایسه کنید و در مجموع می توانید ساعاتی را که در طول هفته مطالعه کردید را مشاهده کنیم

جدول برنامه ریزی - رایا پروژه

جدول برنامه ریزی

برنامه ریزی کنکور

برای اینکه به دانشگاه بروند کنکور می‌دهند چون می توانید با دادن کنکور به رشته های مورد نظر خود در دانشگاه های معتبر و دولتی کشور راه یابی برای این کار شما نیاز به یک برنامه ریزی عالی و درجه یک دارید چند نمونه راهکار برای اینکه بتوانید با استفاده از این راهکارها در کنکور موفق شدند و به رشته دلخواه خود بروید را در ادامه برای شما عزیزان شرح داده ایم که میتوانید از آن استفاده کنید.

1 – پارت بندی دروس

اولین قدمی که باید به آن توجه کنید و آن را رعایت کنید این است که تمامی درس را با هم نخورید این کار باعث می‌شود که تا تمرکز شما به شدت کاهش یابد سعی کنید در مطالعه دروس آنها را پارت بندی کنید و این پارچه را در طول هفته با برنامه‌ریزی درست انجام دهید شما با این کار می توانید خیلی سریع و آسان دروس را که بخوانید و آن را یاد بگیرید.

2 – استراحت به موقع

خیلی از افرادی که قصد دارند کنکور بدهند ساعات استرس خود را به شدت کاهش می دهند و در طول شبانه روز فقط 5 الی 6 ساعت استراحت می کند که این کار اشتباه شما زمانی که استراحت خود را کاهش می دهیم تمرکز شما نیز پایین می آید و نمی توانید مانند قبل دروس را بخوانید و آن را حفظ کنید و همین علت باعث میشود تا روند یادگیری شما کند شود برای  بهتر و سریعتر  شدن این روند به شما توصیه میکنیم که ساعت استراحت خود را حتی بیشتر از زمانی که قبل بوده استافزایش دهید  و پس از استراحت میتوانید بهتر درس را یاد بگیرید.

3 – افزایش تدریجی ساعات مطالعه

از مواردی که خیلی از دانشجویان با آن مشکل دارند این است که سعی دارند  دروس را در بازه زمانی کمی یاد بگیرد و همین امر باعث می‌شود تا روند یادگیری آنها بسیار کند پیش رود و به نتیجه مطلوبی در کنکور نرسد برای همین ما به شما پیشنهاد میکنیم که مرور و خواندن دروس خود را به صورت تدریجی افزایش دهید  یعنی هفته ای به طور مثال 40 صفحه می‌خوانید در هفته بعد آن 40 صفحه را به  50 صفحه افزایش دهید و هفته ی بعد آن را به  60 صفحه افزایش دهید همین مورد باعث می‌شود تا یادگیری شما افزایش یابد و مشکلی نداشته باشید.

4 – آزمون دادن

اگر قصد دارید که کنکور خود را با رتبه های خیلی عالی و درجه یک به اتمام برسانید به شما توصیه می‌کنیم که از آزمون دادن در طول خواندن و مطالعه دروس غافل نشوید شما می توان از هر دروسی را که تمام کردید و آن را بطور کامل خوانده اید آزمون های مختلفی را انجام دهید و یادگیری خود را از آن درس بسنجین اگر در این آزمون نمره خوبی را گرفتید به این معناست که شما را به خوبی گذرانده اید  ولی  اگر در این آزمون ای که دادید نمره خوبی را کسب نکردهاید باید  مجدداً درس  را مطالعه کنید تا بتوانید به صورت کامل بر روی آن مسلط شوید.

سعی کنید با درس های اسان تر شروع کنید به مطالعه

سعی کنید با درس های اسان تر شروع کنید به مطالعه - رایا پروژه

بررسی‌ها نشان داده است که برای یادگیری بهتر و درک بهتر مطالب درسی شما باید در ابتدا از دروس شروع کنید که آسان باشد و سخت نباشد اگر انتخابی شما سخت باشد ممکن است در یادگیری شما مشکل ایجاد کند به شما توصیه می‌کنیم که اگر برای کنکور و یا مدارس قرمز دارد که برنامه ریزی درسی داشته باشید که از درس های آسان شروع کنید و به تجریش با خواندن درس های متوسط و سخت این پروسه را انجام دهید تا بتوانید مطالب را با درک بهتری و یادگیری سریع تر انجام دهید.

به همین ترتیب برای برنامه ریزی درسی خود سعی کنید که در روزی که مشغله کاری کمی دارید درس هایی مانند ریاضی و معادلات که نیاز به فکر کردن و تمرین کردن زیاد دارند در برنامه خود قرار دهید و در روزهایی که مشغله های کاری نسبتاً بالایی دارید سعی کنید از درس هایی شروع کنید که یادگیری آسان و پیچیدگی کمی خواهند داشت.

این کار باعث می‌شود تا روند یادگیری شما به شدت افزایش یابد و بهتر بتوانید دروس مختلف را یاد بگیرید.

خودتان با بقیه مقایسه نکنید

یکی از مواردی که افراد زیادی به دام می افتند که خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنند این کار یک اشتباه بزرگ زمانی که شما خودتان را با فرق دیگری در درس خواندن مقایسه می کنید می تواند لطمه زیادی به یادگیری شما بزند چرا که برخی افراد شاید با خواندن یک بار از روی متن آن را فرا بگیرد ولی برخی دیگر شاید باید آن را چندین بار مطالعه کنند تا بتوانند درس را یاد بگیرد و به همین دلیل شما سعی بر این داشته باشید که با استفاده از برنامه دقیقی که معین می کنید خواندن دروس را ادامه دهید تا بتوانید به نتایج خوبی در بلندمدت برسید.

بیشتر بخوانید : چطور یک دانشجوی موفق باشیم؟

سعی کنید از مشاوران درسی کمک بگیرید

خیلی از افرادی که در حال خواندن برای کنکور ارشد و بیار دانش آموزانی که در حال تحصیل در مدارس و هنرستان ها و دبیرستان هستند برای برنامه ریزی های خود از مشاوران خبره این حوزه کمک می گیرد شما زمانی که قصد داشته باشید برای کنکور و یا برنامه ریزی درسی خود را آغاز کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که این کار را از افراد خبری مانند مشاوران تحصیلی کمک بگیری چرا که این افراد با تجربه ای که دارد می تواند شما را در راستای یادگیری صحیح و آسان قرار دهید که بتوانید بهتر به هدف خود برسید.

بیشتر بخوانید : دلیل افت تحصیلی دانش آموزان

فواید برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درس یکی از موارد ضروری آموزش است، چونکه مزایای بی شماری را هم برای معلم و هم برای دانش آموزان دارد. اولاً، برنامه ریزی دروس از قبل به معلمان اجازه می دهد تا مطالب درسی خود را تنظیم کنند ، این مورد میتواند برای معلمان مفید باشد و باعث شود که بهتر دروس مورد نظرشون را ارائه بدن.

علاوه بر این، برنامه ریزی درس به معلمان اجازه می دهد تا درس های خود را با نیازها و توانایی های خاص دانش آموزان خود تنظیم کنند. با شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان، معلمان می‌توانند استراتژی‌ها و منابع آموزشی مناسبی را به کار گیرند که منجر به تجربیات یادگیری شخصی می‌شود.

علاوه بر این، برنامه ریزی درسی معلمان را قادر می سازد تا اهداف و مقاصد روشنی را برای هر درس تعیین کنند و اطمینان حاصل کنند که آنها تمام محتوای لازم را پوشش می دهند و استانداردهای برنامه درسی را بدتس آورند.

این  مورد به معلمان کمک می‌کند تا متمرکز و در مسیر باشند و از استفاده کارآمد از زمان ارزشمند کلاس اطمینان حاصل کنند.

در نتیجه، مزایای برنامه‌ریزی درسی ، و ساختاری را برای معلمان فراهم می کند، که تجربیات یادگیری شخصی را بالا ببرند و در نتیجه بتوانند مطالب با ارزشی را ارائه بدهند.

انجام پروژه  مشاوره درسی در رایا پروژه

اگر نیازمند یک مشاور درسی و داشتن یک برنامه ریزی در سی خوب برای خود هستید ، میتوانید با مشاوران رایا پروژه همکاری داشته باشید. متخصصان و مشاوران رایا پروژه علاوه بر دادن یک برنامه ریزی دقیق و درست به شما ، در انجام پروژه های کمک آموزشی و درسی  هم به شما کمک خواهند کرد.

نتیجه گیری

ما در این مقاله قصد داریم تا سوال پرتکرار برخی افراد که می گویند چطور برنامه ریزی درسی داشته باشیم را به طور کامل و جامع پاسخ داده باشیم امیدوارم این مقاله برای شما عزیزان مناسب بوده باشد ویتامین از آن استفاده خوبی داشته باشید و موفق شوید ممنون که تا این بخش از مقاله همراه ما تیم تولید محتوا رایا پروژه بودید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

رایا پروژه
رایا پروژهسایت انجام پروژه ، فریلنسینگ و دیجیتال مارکتینگ

‫4 نظر

  • آرزو امیری

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون

    1401-05-09 در 19:32
    • رایا پروژه

      سلام دوست گرامی

      ممنون از لطف شما امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشد

      1401-05-10 در 00:15
  • نوید

    بسیار عالی توضیح دادید

    1401-05-09 در 19:32
    • رایا پروژه

      سلام نوید عزیز
      ممنون از لطفتون

      1401-05-10 در 00:14

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تبریک 😍 ، شما 1 دقیقه در این صفحه بوده اید

    و این برایمان با ارزش است❤️

    تشکر از کاربران رایا پروژه

    به همین دلیل شما مشمول 20 دقیقه مشاوره رایگان پروژه خواهید بود