چطور خلاصه نویسی کنیم ؟ معرفی چند راه ساده برای خلاصه نویسی❤️

یکی از اصول مهم برای یادگیری سریع مطالب برای امتحانات و یا کنکور استفاده از روش خلاصه نویسی است که بسیار میتواند  به شما برای گرفتن نمره های درخشان کمک کند که اما باید روش درست خلاصه نویسی را یاد بگیرید تا بتوانید تمامی مطالب در قالب خلاصه پیاده کنید که متخصصان رایا پروژه میتوانند انجام خلاصه نویسی شما عزیزان را با بهترین کیفیت انجام دهند ؛ در ادامه این مقاله به روش های مهم برای اینکه چطور خلاصه نویسی کنیم صحیح را انجام دهیم پرداخته ایم.

 

خلاصه نویسی چیست؟

چطور خلاصه نویسی کنیم - رایا پروژه

 

خلاصه نویسی به معنی جمع بندی مطالب مفید است که شما با انجام این کار دیگر نیاز ندارید که کل کتابی را مطالعه کنید و به واسته خلاصه این انجام دادید این کار برایتان آسان خواهد بود ؛ مثال شما کتابی را مطالعه کردید و قرار است از آن کتاب امتحانی را از شما بگیرند ولی زمانی که شما مطالب مهم را دسته بندی کرده باشید برای امتحان که دارید فقط کافیست آن مطالب که خلاصه نویسی نام را دارد مطالعه کنید ولی اگر این کار را انجام نداده اید مجبور هستید تا کل کتاب را بخوانید که خیلی کارتان سخت تر میشود ولی ما در مقاله که در سایت رایا پروژه منتشر کردیم کاملا راجب اینکه چطور برنامه ریزی درسی داشته باشیم صحبت کرده ایم که میتوانید این مقاله هم مشاهده کنید.

 

روش های خلاصه نویسی چیست؟

 

خلاصه نویسی مطالب را میتواندی به روش های مختلف طبقه بندی کنید که ما مهمترین این روش ها را در ادامه به ان پرداخته ایم.

 

استفاده از مطالب مفید

اشتباه بسیاری از افرادی محصل این است که خلاصه نویسی را انجام میدهند ولی متاسفانه اصلا به مطالبی که مهم است و میتواند برای مطالعه مفید باشند توجه نمیکنند که همین مورد سبب میشود تا بازدهی مطالعه این افراد کاهش یابد ؛ شما باید همیشه سعی کنید تا مطالب مفیدی را برای خلاصه سازی انتخاب کنید.

 

حذف مطالب اضافی

 

هدف از خلاصه نویسی حذف مطالب اضافه است چرا که با این کار میتوانید حجم کتاب را برای مطالعه کاهش دهید بتوانید فقط بر روی مطالب مفید وقت بگزارید که حتما این مورد را در خلاصه سازی ها خود اعمال کنید.

 

گزاشتن تصویر در بخش ها مطلب

 

تصویر در محتوا شما همیشه مهم ترین چیزی است که در ذهن شما می آید ؛ اگر کتابی را مطالعه میکنید و مطالب مفید آن از تصویر برخوردار است بهترین کار گزاشتن آن تصویر با توضیحات مختصری است که میتواند خیلی به شما در درک مطالب کمک کند و اگر کتاب شما تصویر نداشت میتوانید خودتان تصویر را بسازید.

 

سر فصل نویسی در خلاصه مطالب

 

همیشه باید به این نکته توجه کنید که هر مطالب از کتاب را را طبقه بندی کنیدو در تیتر آن بزنید که این مطلب برای چه سرفصلی از کتاب است تا بتوانید بهتر مطالب یک سرفصل را درک کنید .

 

چگونه یک داستان را خلاصه نویسی کنیم؟

 

خلاسه نویسی بیشتر بر روی داستان ها و مطالب کتاب های که حجم و صفحات زیادی را دارند اتفاق می افتد کعه بهترین کار برای این مورد این است که یک بار کل داستان را مطالعه کنید و موضعات آن را به ترتیب مشخص کنید و در ادامه مطالب که مفید هستند و داستان شما را بازگو میکنند را یادداشت کنید و مطالبی که میدانید متفرقه است از موضوع اصلی را حذف کنید تا حجم داتان شما کاهش یابد و درک آن اسان تر شود.

 

بیشتر بخوانید : روش های خلاصه نویسی

 

چگونه یک مقاله را خلاصه کنیم؟

 

برای خلاصه کردن یک مقاله باید اول بدانید موضوع آن چه است که بتوانیم به راحتی این عمل را انجام بدهیم  ؛ در بخش اول باید مقاله را به طور کامل بخوانید اگر مقاله مورد نظر شما دارای مسائل قابل حل باشد باید تمامی معادلات و مسائل را همراه با توضیحات در حد 2 الی 3 خط در خلاصه مطلب خود بیاوریم و سعی کند رعایت نگارشی و رفرنس هایی که داده شده است را رعایت کنید تا منابع کاملی در خلاصه نویسی شما بیان شود.

 

در خلاصه نویسی می بایست چه مواردی را ذکر کنیم و از چه چیزی چشم بپوشیم؟

 

همانطور که در بالا عنوان کردیم هدف از خلاصه نویسی  این است که مطالب کاهش باید و در ک آن برای مطالب آسان تر شود شما باید از مطالب که بیشتر شما را از  موضوع اصلی دور میکند را حذف کنید و مطالب مفید جاگذاری کنید همچنین سعی کنید حتی در جمله ها هم خلاصه سازی را انجام دهید و جملاتی که طول زیادی را دارند را کم واز آن بکاهید.

 

در خلاصه نویسی رعایت چه نکاتی ضروری است؟

 

انجام خلاصه نویسی صحیح - رایا پروژه

 

شما وقتی مطلبی را خلاصه میکنید باید توجه داشته باشید که از معنی و مفهوم  اصلی آن دور نشوید و مطالب مورد نظر خود را جوری خلاصه کنید که فردی قصد داشته باشد آن را مطالعه کند اصلا متوجه خلاصه مطال نشود و فکر کند که این همان کتاب یا مطلب مورد نظر اصلی است و یکی دیگر از موضوعاتی که باید حتما به آن توجه کنید نگارش و ویراستاری کتاب مورد نظر پس از خلاصه نویسی است ؛ یعنی اینکه نکات نگارشی آن را اعم از نقطه ویرگول و غیره را رعایت کنید.

 

بیشتر بخوانید : چگونه ریاضی را خلاصه نویسی کنیم

 

خلاصه نویسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

 

یک خلاصه نویسی صحیح باید جوری باشد که وقتی شخصی شروع به مطالعه آن کند از تمامی داستان و موضوعات مهم آن را فرا گیرد ؛ در مرحله بعدی باید نگاری آن که در بالا به آن اشاره کردیم را دارا باشد که یکی از مهم ترین نکات است و در مرجله بعدی باید شما مقدمه را برای مطلب خلاصه شده را تنظیم کنید که شروع کنند است و همچنین باید در اخر نیز نتیجه گیری را داشته باشد و یک خلاصه نویسی مفید مانند مراحل انجام تحقیق است که باید نگارش آن را مانند یک تحقیق اماده کنید.

 

خلاصه نویسی  برای سخنرانی چگونه است؟

 

یکی از سوالاتی که خیلی از شما ها از مشاوران رایا پروژه سوال کردید این است که چطور میشه مطلبی را برای یک سخرانی خلاصه کرد ؛ جواب سوال ابن است در سخنرانی ها بدلیل اینکه زمان زیادی وجود ندارد باید حداکثر فقط مطالب مفید خود را خلاصه کنید و بیشتر در مطالبی را در مورد اهداف و موضوع خود باید ارائه بدید که حداقل صحبت های این خلاصه نویسی بیشتر از 15 دقیقه نباید و شما باید تمامی مطالبی که قصد دارید عنوان کنید را در این زمان کوتاه بگید.

 

روش کرنل در خلاصه نویسی به چه معنا است؟

روش کرنل در خلاصه نویسی چیست؟ - رایا پروژه

 

روش کرنل میشه گفت یکی از بهترین و مناسب ترین روش های خلاصه سازی است که بسیاری از افراد تحصیل کرده و غیره از همین روش استفاده خواهد کرد ؛ شما در روش کرنل باید در صفحه سه ستون به نام های یادداست ها – راهنما – ستون خلاصه بسازید که در ستون یادداشت شما باید تمامی کلمات اصلی و کلیدی که خود را در این ستون قرار دهید و در بخش راهنما نیز مطلبی مختصر را درمورد کلمه کلیدی خود انتخاب کنید – و در بخش پایین ستون خلاصه  باید مطالب مرتبط که در دو ستون بالا را بیان کردید  کتاب مورد نظر خود در بیاورید و آن را یادداشت کنید.

 

بیشتر بخوانید : دلیل افت تحصیلی دانش آموزان

 

مزایا خلاصه نویسی چیست؟

 

مزایا خلاصه نویسی چیست؟ - رایا پروژه

در این مقاله با مزایا و روش های خلاصه نویسی به صورت کاملا آشنا شدیم حال غسل در ادامه این مقاله مزایای خلاصه نویسی را برای شما عزیزان شرح دهید تا بدونید که انجام خلاصه نویسی در دروس خود می تواند چه مزایایی برای شما داشته باشد.

خیلی از افرادی که مشاهده می شود در دروس خود و امتحانات که از آنها گرفته می‌شود رتبه خوبی دارند ، تمامی آنها از شبکه های مختلف خلاصه نویسی استفاده کردند که شما با استفاده از خلاصه نویسی می توانید خیلی راحت و سریع تر درس های مختلف را یاد بگیرید و از آنها برای امتحانات خود استفاده کنید.

 

1 – صرفه جویی در زمان

 

اولین موردی که شما می‌توانید با استفاده از خلاصه نویسی با آن دست پیدا کنید صرفه جویی در زمان است یعنی شما زمانی که درس خود را به صورت خلاصه آن را در برگه های یادداشت می کنید زمانی که امتحان و یا قصد و مرور آنها را داشته باشید می توانید به سادگی هم نوشته های خود را مرور کنیم و این کار باعث می‌شود که در زمان شما بسیار صرفه جویی شود و زمان زیادی را برای خواندن مطالب اضافه صرف نکنید به همین دلیل است که یکی از بهترین کارهایی که یک فرد برای کنکور می تواند انجام دهد انجام خلاصه نویسی برای تمامی دروس خود است تا بتوانند از آن استفاده کنند و در زمان خود نیز صرفه جویی کنند.

 

 

2 – یادگیری بهتر

 

یکی دیگر از مزیت هایی که میتوان برای انجام خراش نویسی به آن اشاره کرد شما می توانید با خروس کردن مطالب مهم درس خود یادگیری خود را افزایش دهید مطالعات نشان داده است که افرادی که از روش های مختلف خلاصه نویسی که در این مقاله عنوان شده است استفاده می‌کند می‌تواند بهتر و راحت تر مطالب درسی خود را درک و آنها را یاد بگیرند که یادگیری شما افزایش یابد و در زمان کمی بتوانید مطالب مهم درس خود را یاد بگیرید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از روش های مختلف خلاصه نویسی که در این مقاله معرفی شده است استفاده کنید.

 

3 – استفاده از آن در شب امتحان

 

یکی از مهمترین مزایای خلاصه نویسی که همه افراد از آن آگاه هستند این است که شما می‌توانید با خلاصه کردن مطالب مهم درس مورد نظر ، خود را برای  شب امتحان آماده کنید و بتوانید بسیار راحت و سریع تر به تمامی مطالب مهم را یاد بگیرید  و خود را برای آن آماده کنید یعنی زمانی که شما تمامی مطالب مهم خود را جمع‌آوری کردیم و آن را در برگهای خلاصه کرده اید به این معنی است که شما میتوانید با خواندن آن خود را آماده امتحان کنید و در امتحان نیز نمره خوبی را به دست آورید چرا که تمامی مطالب مهم را از قبل یاد گرفته اید.

 

4 – مرور سریع و آسان

 

از دیگر مزیت های خلاصه نویسی این است که  می توان به مرور کردن سریع کتاب اشاره کنیم ، افرادی که سعی دارند کتابهایی با صفحات زیادی را برای کنکور و یا امتحانات دیگر بخوانند به آن ها توصیه می شود که از خلاصه نویسی استفاده کنند چرا که خلاصه  نویسی باعث می‌شود تا و مطالب بیهوده کتاب و مطالبی که به درد آنها نمی خورد از مطالبی که مهم هستند و آنها در امتحان می آیند جدا کند و همین امر باعث می شود که شما فقط مطالبی را بخوانید که به درد شما میخورد و در امتحان می آید که این کار باعث می‌شود تا خیلی راحت تر بتوان مطالب رو درک کنید و زمان زیادی را نیز برای خواندن آن داشته باشید یکی از مهمترین کارهای و مزایایی که خلاصه نویسی دارد این است که می توانید تمامی دروس را خیلی سریعتر مرور کنید.

 

خلاصه نویسی به روش هاروارد

خلاصه نویسی به روش هاروارد - رایا پروژه

خلاصه نویسی به روش هاروارد – رایا پروژه

خلاصه نویسی به روش هاروارد یکی از روش‌هایی پرکاربردی است که در نوشتن خلاصه مقالات و محتوای های علمی بسیار استفاده میشود . در این روش  اطلاعات کلیدی و مهم مقاله با دقت تمام توصیف می‌شوند و به شکل دقیق و کامل انجام می‌شود، این روش را میتوان به عنوان یک ابزار کارآمد برای درک سریع و انتقال ایده‌های خودتون و مخاطبان عمومی و محققین در جهان شناخته مشود.

یکی از مزایای استفاده از روش خلانویسی به سبک هاروارد  توجه دقیق به نگارش علمی است. در نگارش علمی، دقت در استفاده از اصطلاحات و عبارت‌های تخصصی، استفاده از نشانه‌گذاری مناسب و تمرکز بر ایده‌های اصلی، از جمله اصول اساسی هستند. به همین دلیل خلاصه نویسی به روش هاروارد کمک می‌کند تا با حفظ دقت نگارش، مطالب به شکلی قابل فهم و کامل برای مخاطبان به بهترین شکل خلاصه شود.

در روش خلاصه نویسی هاروارد  با توجه به پنج عنصر کلیدی یک مقاله، یعنی هدف، روش‌ها، نتایج، نتیجه‌گیری و پیشنهادات، تهیه می‌شود. به عنوان مثال، در قسمت هدف، هدف اصلی مقاله به طور دقیق و مختصر توصیف می‌شود. در روش‌ها، روش‌های استفاده شده در تحقیق به طور خلاصه شرح داده می‌شوند. در قسمت نتایج، نتایج به دست آمده در تحقیق و شواهد مرتبط با آن‌ها خلاصه می‌شوند. درنتیجه‌گیری‌های کلی و تاثیرات تحقیق به طور خلاصه بیان می‌شوند و در پایان، پیشنهاداتی برای پژوهش‌های بعدی ارائه می‌شود.

برای نوشتن خلاصه به روش هاروارد، نیاز است که موارد مهم مقاله به دقت شناسایی شوند و با استفاده از اصول نگارش علمی، به شکلی دقیق و کامل توصیف شوند. همچنین، باید توجه شود که خلاصه باید به شکلی مختصر و مفید باشد و اطلاعات زائد را در بر نگیرد.

در انتها ، خلاصه نویسی به روش هاروارد یک ابزار مفید برای درک سریع و موثر مقالات علمی است که با استفاده از آن، مخاطبان می‌توانند با حفظ دقت نگارش، به سرعت به اطلاعات مهم و کلیدی مقالات دسترسی پیدا کنند و از آن ها برای درک بهتر مطالب یک کتاب درسی و غیره استفاده کنند.

 

نکات خلاصه نویسی داستان

 

در این بخش قصد داریم تا چند تکنیک مهم و عالی برای خلاصه نویسی داستان  داشتان را بیان کنیم ، به طور کل خلاصه نویسی داستان یک هنر و تکنیک است که در حالت کلی به مخاطبان کمک می‌کند تا با سرعت و دقت از محتوای داستانی آگاه شوند و بدون زمان برای خواندن کامل داستان، و دریافت اطلاعات کلیدی از آن داستان را در سریعترین زمان داشته باشند. با این حال، یک خلاصه نویسی عالی و صحیح حتما  باید شامل تمام نکات کلیدی داستان باشد و بتواند برای خواننده‌ها، اطلاعات کامل و دقیقی را به مخاطبان انتقال دهید.

برای خلاصه نویسی داستان، ابتدا باید محتوای داستان را به طور کامل بخوانید و مهمترین نکات را مشخص  و یا علامت بزنید. این نکات می‌تواند شامل رویدادهای کلیدی داستان، شخصیت‌ها، محیط و زمان داستان و هدف اصلی آن باشد. برای خلاصه نویسی داستان، بهتر است از جملات کوتاه و مفید استفاده کرده و به جای کلمات پردازشی و پیچیده، از کلمات ساده و مفهومی استفاده کنید.

با توجه به اهمیت خلاصه نویسی داستان برای جذب مخاطبان، سعی کنید از تکنیک‌هایی مانند استفاده از ساختار چهارگانه (معرفی، توسعه، بالا بردن اوج و حل مسئله) در خلاصه نویسی داستان استفاده کنید. همچنین، در صورتی که داستان شما شامل اطلاعات فنی و پیچیده است، از توضیحات و تعاریف ساده و مفهومی استفاده کنید تا خوانندگانی که با حوزه‌ی مورد نظر شما آشنایی کافی ندارندهمچنان بتوانند از داستان شما استفاده کامل را ببرند.

در خلاصه نویسی داستان، از زبانی ساده و قابل فهم استفاده کنید و به جای کلمات سخت و پیچیده، از کلمات ساده و مفهومی استفاده کنید. همچنین، برای بهتر کردن خلاصه داستان، باید توجه داشت که علاوه بر مطالب مهم، عنوان های کمرتبط و حساس داستان خود را در بخش خلاصه انجام دهید.

 

جمع بندی

 

در این مقاله به روش ها و اینکه چطور خلاصه نویسی کنیم را انجام دهید  آشنا شدید که با استفاده از روش های گفته شده میتوانید درس ها و مطالب مورد نظر خود را به سادگی درک و مفهوم  آن را به سادگی یاد بگیرید؛ امیدوارم این مقاله برایتان مفید باشد؛ موفق باشید.

 

تحقیق آماده

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

رایا پروژه
رایا پروژهسایت انجام پروژه ، فریلنسینگ و دیجیتال مارکتینگ

‫4 نظر

  • رضا

    سلام

    بله درسته انجام خلاصه نویسی خیلی میتونه تو روند یادگیری موثر باشه

    1401-05-11 در 18:46
    • رایا پروژه

      سلام وقت بخیر

      ممنون از شما دوست عزیز

      1401-05-11 در 19:14
  • فرهاد

    سلام ممنون نکات عالی بود

    1401-05-11 در 18:45
    • رایا پروژه

      سلام فرهاد عزیز

      خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده است

      1401-05-12 در 12:10

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تبریک 😍 ، شما 1 دقیقه در این صفحه بوده اید

    و این برایمان با ارزش است❤️

    تشکر از کاربران رایا پروژه

    به همین دلیل شما مشمول 20 دقیقه مشاوره رایگان پروژه خواهید بود