چطور مقاله بنویسیم ؟ – صفر تا صد اصول مقاله نویسی + مراحل نوشتن

شاید خیلی از افراد مشتاق خوش اندام مقالاتی را به نام خود منتشر کند به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله راهکارهایی را به شما آموزش دهیم که سوال  شما عزیزان در مورد اینکه چطور مقاله بنویسیم را پاسخ دهیم ، در ادامه  این مقاله همراه ما باشید تا تو مراحل نوشتن مقالات مختلف را با هم یاد بگیرم.

 

بیشتر بخوانید: پروپوزال چیست

بیشتر بخوانید : موضوعات جالب برای تحقیق نوجوانان

 

چطور مقاله بنویسیم ؟

 

اگر می خواهید بدانید که چطور مقاله بنویسیم باید مقاله ای خوب و با ساختاری دقیق و درست بنویسید و نیازمند یک دانش قبلی می باشید ، به شما پیشنهاد می دهیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید ، در این مقاله چطور مقاله بنویسیم  سعی کرده ایم که توضیحات تکمیلی و نکات مهم را برای نوشتن یک مقاله خوب بیان کنیم تا به شما در نوشتن مقاله ها کمک شود .

 

مقاله چیست ؟

چطور مقاله بنویسیم - رایا پروژه

 

مقاله در واقع یک ساختار و نوشته ای می باشد که به توضیح یک موضوع می پردازد که نویسنده برای نوشتن این متن از تجربه های خود ، دیده ها و شنیده ها مربوط به موضوع اضافه کند .

 

بیشتر بخوانید : نحوه نوشتن یک رپورتاژ

 

مراحل مقاله نویسی چیست ؟

 

مرحله1: موضوع اصلی خود را انتخاب کرده و اهداف خود را مشخص کنید :

اولین قدم برای نحوه نوشتن مقاله انتخاب موضوع می باشد ، برای جلوگیری از مطالب پراکنده ، موضوع خاصی را بسازید ، اهدافی را که محتوای شما باید داشته باشد یادداشت کنید ، محدوده و مرزهای مقاله خود را مشخص کنید نوشتن مقاله ای که موضوع خوب و کاربردی داشته باشد برای نویسنده راحت تر است ، وقتی از انتخاب موضوع راضی بودید ، شروع به نوشتن مقاله کنید .

مرحله 2: مخاطبان خود را هدف قرار دهید :

بعد از اینکه موضوع اصلی خود را پیدا کردید ، باید مخاطبان و خوانندگان مقاله  خود را بشناسید و یا  از خود بپرسید، می خواهید خوانندگان شما با استفاده از مقاله شما از شما چه چیزی را یاد بگیرند ؟ آن ها باید چه اطلاعاتی را در مقاله شما بدانند ؟ در واقع باید رویکرد نوشتن خود را تعیین کنید.

مرحله 3: اطلاعات و منابع خود را جمع آوری کنید .

اطلاعات مورد نظر خود را میتوانید از منابع رسمی خارجی یا داخلی جمع آوری کنید

مرحله 4: طرح کلی موضوع و پیش نویس خام خود را ایجاد کنید :

همانطور که داده ها و ایده های تحقیق خود را مشخص و یادداشت می کنید ، یک پیش نویس تقریبی برای مقاله خود بسازید ، تیتر هاب موضوع خود را  یادداشت کنید و بخش هایی را برای مقاله بسازید ،  هر ایده ای که به ذهنتان می رسد را بنویسید ، در این مرحله کمتر به دستور زبان ، علائم نگارشی و عوامل دیگر  توجه داشته باشید فقط اجازه دهید ذهن و دست شما کار کند ، ایده هایی را برای شکل گیری مقاله خود بنویسید ، از کلمات کلیدی برای تقویت و بهتر شدن کار مقاله خود استفاده کنید .

مرحله 5: پیش نویس خود را ویرایش کنید :

بعد از پیش نویس خام ، مرحله  بعدی در  مر احل مقاله نویسی ، ویرایش کردن محتوای متن خود می باشد ، حتما باید استفاده از دستور زبان و علائم نگارشی صحیح را رعایت کنید ، کلمات غلط املایی را پیدا کنید ، ایده ها و تیتر هایی که استفاده می کنید باید برای جلوگیری از هدایت خوانندگان شما به وجود بیایند ، طرز استفاده صحیح از کلمات را پیدا کنید و آن را با مخاطب مقاله خود هماهنگ کنید.

مرحله 6: محتوای خود را تصحیح کنید :

فقط به مهارت های ویرایشی خود تکیه نکنید ، تصحیح مشخص می کند که مقاله شما چگونه به نظر می رسد و چگونه بر خوانندگان شما تأثیر خواهد گذاشت، از فرصت یافتن اشتباهات بیشتر استفاده کنید و به دنبال یک ساختار یکپارچه برای نوشتن مقاله خود باشید .

مرحله 7 : اگر تصاویری برای متن خود دارید ، به متن اضافه کنید :

مرحله آخر اضافه کردن تصاویر موبرط به موضوع مقاه شما می باشد ، اضافه کردن تصویر در متن می تواند درک خواننده از متن را راحت تر و آسان تر کند ، علاوه بر این این کار باعث زیبا وکامل تر شدن مقاله شما می شود .

 

بیشتر بخوانید : آموزش مقاله نویسی برای دانش آموزان

 

چگونه عنوان مقاله جذاب بنویسیم؟

یکی از مهمترین بخش‌های مقاله عنوان است چرا که تمامی افرادی که مقاله شما را مشاهده می‌کند اول از همه به سراغ مقدمه و عنوان آن می روند و عنوان را مطالعه می کنند شما باید در عنوان و مقدمه و مقاله خود تمامی نکات مربوطه و موضوع را بیان کنیدبه طور مثال هرچقدر که مقاله شما عنوان و   مقدمه جذاب داشته باشد خواننده بیشتر جذب می شود تا ادامه مقاله شما را بخواند کنند، در مقدمه مقاله خود سعی کنیم که یک توضیح مختصر و کلی در مورد مقاله خود بدهید ، راه های جذب مخاطب برای خواندن مقاله شما استفادهعنوان های سوالی استشما با انجام این مورد می توانید کاربر را مشتاق کنید تا مقاله شما را بخواندولی یکی از راه هایی که می تواند کاربر را سوی خواندن و شما جذب کند استفاده از کلمه ( بیشتر بدانید )  است این مورد باعث می‌شود تا بازدید مقالات شما چند برابر کرد ، آخرین مورد که شما پیشنهاد می‌کنیم که آن را در عنوان مقالات خود استفاده کنید اعداد است ، کاربران بیشتر در فضای اینترنت به دنبال مقالات می گردند که به آنها اطلاعات بدهد و اعداد نشان دهد و شما با گذاشتن اعداد در عنوان های مقاله خود با دیگران را چند برابر خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید : آموزش نوشتن منابع پایان نامه به روش apa

 

چه مواردی مقاله نویسی را تقویت می کند ؟

مقاله نویسی - رایا پروژه

تحقیق و مطالعه بسیاری در زمینه های مختلف داشته باشید : خواندن باعث تقویت یادگیری می شود و مهارت های شما را در زمینه های مختلف بیشتر می کند ، بیشتر بخوانید و خود را با بیان  ادبیات و رسانه های اجتماعی به روز نگه دارید . در هنگام نوشتن مقاله یک چیدمان مشخص داشته باشید ، برای شروع نوشتن یک مقاله ابتدا تیتر های مربوط به مقاله را مشخص کنید و در نهایت برای هر یک توضیح دهید . یک خودکار یا مداد همیشه همراه خود داشته باشید ، چه یک کاغذ کوچک ، یک دفترچه یادداشت همیشه یک وسیله نوشتن همراه خود داشته باشید ،شما هرگز نخواهید فهمید که یک موضوع جالب و کاربردی کی  به شما برخورد می‌کند ، ایده ‌ها همه جا هستند، پس زمانی که در مقابل شما قرار گرفت آماده باشید . با مخاطبان خود درگیر شوید ،

 

با مخاطبان خود صحبت کنید ، اجازه دهید احساس کنند شما به آن ها اشاره می کنید و با آنچه تجربه می کنند ارتباط برقرار کنید ،  مقاله ای بنویسید که خوانندگان شما بتوانند آن را هضم کنند. از خود نمایی و سخت نوشتن  بیش از حد پرهیز کنید ، ظرفیت خواننده شما برای لذت بردن از مقاله شما بستگی به استفاده از کلمه و سبک شما دارد ، مگر اینکه به طور حرفه ای در اصطلاحات تخصصی صحبت کنید، استفاده از کلمات عمیق خودداری کنید و خوانندگان خود را در اولویت قرار دهید. در هنگام نوشتن تمرکز داشته باشید و از مواردی که باعث حواس پرتا شما می شود دوری کنید ، عاشق کار خود باشد ، عاشق نوشتن باشید و از این کار لذت ببرید ، اگر حس خوبی به کار خود داشته باشید مسلما می تواند در کیفیت محتوای متن مقاله شما موثر باشد .

 

چه موضوعی برای مقاله خود انتخاب کنیم ؟

 

همانطور که در بالا  این مقاله چطور مقاله بنویسیم گفته شد انتخاب موضوع اولین مرحله و مهم ترین بخش یک مقاله می باشد ، شما باید موضوعی را انتخاب کنید که مخاطب وخواننده را به سمت خود جذب کند و برای آن ها مفید باشید ، اگر شما از موضوع خوبی استفاده نکنید و هر چقدر هم که زحمت بکشید و زمان بگذارید و اون موضوع مخاطبی نداشته باشد  ، مقاله شما هیچ وقت دیده نخواهد شد و به دردی نمی خورد .

 

چگونه نویسنده خوبی باشیم ؟ چگونه سبک خوبی برای نوشتن داشته باشیم ؟

 

در نوشتن خود مستقیم باشید ،  نوشته خوب واضح و مختصر است.

کلمات خود را درست انتخاب کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که جملات کوتاه قدرتمند تر از جملات طولانی هستند.

پاراگراف های کوتاه بنویسید .

کار خود را مرور و ویرایش کنید..

از لحن طبیعی و مکالمه ای استفاده کنید.

مقاله های نویسندگان معروف را بخوانید و از آن ها ایده بگیرید .

به جزئیات متن خود توجه کنید .

در نوشتن متن خود نظم داشته باشید .

از کلمه ها و جملات قوی و خوب استفاده کنید .

هرچیزی که به ذهنتان میرسد و مفید می باشد را یاد داشتت کنید .

قوی شروع کنید و در ابتدای متن خود جملات و توضیحاتی را بنویسید که مخاطب را به خود جذب کند تا مشتاق به ادامه خواندن متن مقاله شما شود .

 

مقالات دیگر : آموزش سئو

 

چگونه نوشتن مقاله را شروع کنم؟

 

راهنمای گام به گام برای نوشتن یک مقدمه مقاله جذاب

بر ابتدای متن مقاله خود مسلط شوید ، برای داشتن یک مقدمه قوی، باید با یک جمله قوی شروع کنید ،چیزی منحصر به فرد برای گفتن داشته باشید ، ساده بگویید ،

مستقیما با خواننده صحبت کنید ، توضیح دهید که مقاله در مورد چیست  و چه اهمیتی دارد؟

دو ویژگی مهم مقالات خوب، وضوح و مرتبط بودن آن می باشد ، مقالات نظری، تحلیلی یا مفهومی تا زمانی که برای خواننده واضح، کاربردی و جالب باشند، می توانند رتبه بالایی داشته باشند.

در نوشتن مقاله های خود تنوع داشته باشید تا مقاله برای مخاطبان جالب به نظر برسد .

زیاد مطالعه داشته باشید تا بتوانید بهتر بنویسد و اطلاعات مغز و فکر خود را گسترش دهید .

 

چگونه مقاله مروری بنویسیم؟

 

نوشتن یک مقاله مروری مقداری سخت باشد ولی بسیار پروسه جذابی دارد ، مقاله مروری به این معنی است که شما از مقالاتی که در گذشته منتشر شده اند در مورد آنها تحقیق و پژوهش کنید و آنها را در قالب یک نوشته که به آن مقاله مروری می گویند بنویسید ، بدنه یک مقاله مروری نمونه یک مقاله ای ساده است و به همان طرز نوشته میشود فقط در چند مورد از هم متفاوت هستند به طور مثال در مقاله مروری شما باید این موارد را رعایت کنید:

  1. عنوان
  2. مقدمه
  3. چکیده
  4. روش انجام
  5. یافته ها
  6. فهرست ها
  7. منابع

شما می توانید از مقالات مروری که مواردی که در بالا گفتیم در آنها رعایت کرده اید می توان آن را در مجلات داخلی و خارجی منتشر کنید تا دیگران نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

 

نکات مهم یک مقاله عالی چیست؟

 

نکات مهم یک مقاله عالی چیست؟ - رایا پروژه

نوشتن یک مقاله عالی در حوزه های مختلف باید به چند نکته اساسی توجه کنید که آنها را در ادامه معرفی کنیم همچنین اگر قصد دارید که مقاله را در جاهای مختلفی بنویسید حتماً از اون روزی که اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید مقاله را بر اساس مشاهدات خود آن را تکمیل کنید ، برای نوشتن یک مقاله عالی و مفید مواردی که در ادامه آن معرفی میکنیم را در مقالات خود استفاده کنید تا بازدهی مناسبی را دریافت کنید.

مقاله کپی نباشد

اولین یک مقاله خوب این است که کپی نباشد و مطالب آن از جایی کپی نشده باشد مقاله کپی را منتشر می کنید به این معنی است که نوشته های دیگران را به سرقت برده اید و این کار باعث می‌شود تا بازدهی خوبی از این مقاله دریافت کنید و مقاله برای شما در حوزه های مختلف مناسب باشد همچنین با کپی کردن مقالات معتبر دیگران و افراد می تواننداز شما شکایتی را بکند و در ادامه به مشکلاتی بر بخورد به شما توصیه می کنیم که برای موفق شدن و نوشتن یک مقاله خوب آن را با استفاده از مشاهدات و دانش که دارید بنویسید و هیچگاه مطالبی را از دیگر منابع کپی نکنید 

بیشتر بخوانید : چطور میتونم نویسنده بشم

فهرست بندی داشته باشد

اگر توجه داشته باشید اگر به منابع مختلف و یا کتاب هایی که بسیار معتبر هستند و منصور بهترین افراد نوشته و ویراستاری شده باشند توجه کرده باشید تمامی آنها بدون استثنا فهرست مطالب را دارا هستند که این کار باعث می شود تا مخاطب از همان ابتدا بداند که مطالب مقاله شما در مورد چه موضوعاتی ونوشته است ، حتما سعی کنید در ابتدا مقالات خود از فهرست بندی استفاده کنید.

نتیجه گیری داشته باشد

تمامی مقالات معتبر جهان نتیجه گیری دارد و شما نیز اگر یک مقاله معتبر در سطح جهانی بنویسید و یا برای پایان نامه های خود مقالاتی را انتخاب کنید و آن را بنویسید سعی کنید که انتهای داشته باشد و درآن انتها که نتیجه گیری نام دارد ، باید تمامی مطالبی که در مقام عمل نکند در آن جدول بندی کند و راهکار مناسبی را به مخاطب خود که مقاله شما را می خواند ارائه دهید که در برخی از موارد مشاهده می شود که نتیجه گیری یکی از مهمترین بخش یک مقاله به حساب می آید.

 نه طولانی و نه کوتاه باشد

اگر غذایی که مقاله که درحال نوشتن آن اسید توسط افراد مختلف خوانده شود سعی کنید که مقالات خود را جامع و کامل بنویسید به این معنی که نه زیاد کوتاه باشد مثال با آن و نه خیلی طولانی کنید که مخاطب آن را تا انتها نخواند ، سعی کنید تا تمامی مطالب که برای آن مقاله مربوط است را بنویسید و جادویی نکنید چرا که با بررسی هایی که انجام داده اند اگر مقاله شما تعداد دفعاتی بیش از ۲۰ صفحه داشته باشد مخاطب آن را تا انتها مشاهده نمی کند.

انجام پروژه های مقاله نویسی

اگر زمان و وقت کافی و یا مهارت کافی برای نوشتن مقاله های خود ندارید می توانید ، انجام تحقیق و مقاله  خود را به تیم متخصص رایا پروژه بسپارید تا دیگر نگران انجام پروژه های خود نباشید .

جمع بندی و نتیجه گیری

نکاتی که در این مقاله چطور مقاله بنویسیم گفته شد می تواند به خوب نوشتن مقاله شما کمک کند ، با رعایت کردن مواردی که گفته شد می تواند محتوا و مقاله خوبی را بنویسید .

تحقیق آماده

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

تیم محتوای رایا پروژه
رایا پروژهسایت انجام پروژه ، فریلنسینگ و دیجیتال مارکتینگ

‫4 نظر

  • مهری

    خداقوت . خیلی کاربردی بود

    1400-10-30 در 17:38
    • رایا پروژه

      سلام

      ممنون از شما

      1400-10-30 در 18:04
  • وحید

    خیلی نکات کلیدی خوبی رو اموزش دادین ممنون

    1400-10-30 در 17:37
    • رایا پروژه

      سلام

      ممنون ازشما

      1400-10-30 در 18:05

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تبریک 😍 ، شما 2 دقیقه در این صفحه بوده اید

    و این برایمان با ارزش است❤️

    تشکر از کاربران رایا پروژه

    به همین دلیل شما مشمول 20 دقیقه مشاوره رایگان پروژه خواهید بود