مزایای برون سپاری واحد بازاریابی

مزایای برون سپاری واحد بازاریابی همواره یکی از چالش ها و سوالات شرکت های میان رده بوده و هست. از این رو در این مقاله که توسط تیم محتوای رایا پروژه نگارش شده به بررسی مزایای برون سپاری واحد بازاریابی می پردازیم. واحد بازاریابی قلب هر سازمانی است. چرا که در صورت ضعف در این واحد هیچ مجموعه و کسب و کاری قادر به حفظ روند تجاری خود نخواهد بود. کارمندان و مدیران بخش بازاریابی بایستی از متخصصین مربوطه باشند چرا که بازاریابی در هر سازمانی نیاز به تخصص منحصر به خدمات و محصولات دارد.

برون سپاری واحد بازاریابی

در حال حاضر شرکت های متعددی خدمات بازاریابی را برای بسیاری از کسب و کارها ارائه می دهند. اما برخی از خدمات و کسب و کارها ظرفیت خوبی برای همکاری مشترک ندارند. به عنوان مثال برخی از این خدمات عبارتند از:

  • عمده فروشی ها
  • تجارت های بین الملل
  • شرکت های B2G

هر چند در دوره های اخیر برخی از مجموعه ها خدمات بازاریابی محدودی به این کسب و کارها ارائه می دهند. شایان ذکر است که برون سپاری بازاریابی برای شرکت های فعال این زمینه جهت فعالیت در 3 مورد ذکر شده جذابیت چندانی ندارد. چرا که بسیار طاقت فرسا بوده و حاشیه سود مطلوبی به ارمغان نمی آورد. همچنین نتیجه چنین کمپین هایی در موارد بسیاری بازدهی لازم را نخواهد داشت. امید است تا بتوان به پشتوانه توسعه تجارت آنلاین موانع موجود بر سر چنین پروژه هایی حذف گردد. شرکت های بسیاری مایل به دریافت خدمات بازاریابی هستند. چرا که کنترل و اندازه گیری KPI های بازاریابی بسیار دشوار است. در صورتی که متخصصان لازم در واحد های بازاریابی وجود نداشته باشد، ممکن است کل روند مختل شده و نرخ تبدیل به شدت کاهش یابد.

برون سپاری بازاریابی-رایاپروژه

استخدام بازاریاب در واحدهای بازاریابی

تامین منابع انسانی کارآمد یکی از ارکان اصلی تمامی واحدهای تجاری و صنعتی می باشد. تمامی شرکت ها برای انجام عملیات بازاریابی یا هر امر دیگری، نیاز به نیروی متخصص دارند. همانطور که ذکر شد استفاده از نیروهای مبتدی در این واحد ها منجربه مختل شدن روند خواهد شد. مهم ترین سمت در این واحد مدیریت فروش یا مدیر مارکتینگ می باشد. زیرا مدیران می توانند به پشتوانه تجربیات خود، روند را اصلاح و مجموعه را در مسیر خود قرار دهند. مهمترین ارکان استخدام بازاریاب به صورت کلی عبارتند از:

استخدام بازاریاب-رایا پروژه

بازاریاب در واحد های درون سازمانی و اختصاصی می توانند به دو شیوه رسمی و مستقل استخدام شوند.روش دوم به روش همکاری در فروش یا affiliate marketing نیز شهرت دارد. در این روش بازاریابان با توجه به توافق با کارفرما درصدی از حجم فروش شخصی خود را تصاحب می کنند.در روش اول نیز ممکن است درآمد بازاریابان کاملا بر حسب پورسانت باشد. اما در اکثر مواقع دارای بیمه و حقوق پایه است. چرا که مزایای مطلوبی برای این شغل به شمار می روند. کارجویان رشته بازاریابی عمدتا به مهارت های کلامی و ذهنی نیاز دارند. به عبارتی بازاریابی مستلزم همکاری زبان و مغز است تا بتوان فروش منطقی ایجاد نمود. بازاریابان رسمی دارای درآمد نا محدود نخواهند بود، چرا که ظرفیت فروش هر بازاریاب حد مشخصی دارد.

 

بیشتر بخوانید :  افزایش اعتماد مشتری در فروشگاه اینترنتی

 

پیش نیاز های احداث واحد بازاریابی درون سازمانی

واحد های بازاریابی درون سازمانی شامل چند بخش می شوند. یکی از این بخش ها واحد مارکتینگ می باشد. این بخش وظیفه دارد تا با استفاده از ابزارها و بودجه در دسترس اقدام به بازاریابی و لید جنریشن نماید. به عبارتی یافتن مشتریان و سوق دادن آن ها به سمت مجموعه وظیفه این بخش می باشد. بخش دیگر واحد بازاریابی کال سنتر می باشد. این بخش عهده دار ارتباط با مشتریان و ترقیب مشتریان جدیدی به خرید از مجموعه می باشد. این بخش متشکل از هد کال سنتر و کارشناسسان فرو ش است. کال سنتر یکی از بخش های مهم واحد بازار یابی می باشد. چرا که اغلب مشتریان در پیگیری های دوم و سوم اقدام به خرید می نمایند. راه اندازی یک کال سنتر مستلزم تهیه تجهیزات مختلفی است.

به عنوان مثال این بخش نیازمند تهیه وویپ و تلفن های متعدد می باشد. برون سپاری بازاریابی دارای هزینه های جاری کمتری می باشد. چرا که تنها به یک مجموعه سرویس ارائه نمی کند و هزینه های جاری بین متقاضیان خدمات تقسیم می شود. در برون سپاری تنها هزینه کارشناسان پرداخت شده و ظاهرا هزینه ای جهت امکانات وجود ندارد. هرچند دستمزد کارشناسان مبلغ بالایی است، اما مزایای متعددی نیز به ارمغان می آورد. یکی از مهم ترین مزایا بهره مندی از اندازه گیری های دقیق و منابع انسانی متخصص می باشد. همچنین مزیت دیگر این اقدام شامل عدم نیاز به پیش نیاز می باشد. چرا که تمامی امکانات در تیم های بازاریابی موجود می باشد.

انواع روش های برون سپاری واحد بازاریابی

برون سپاری واحد بازاریابی نیز روش های خاص خود را دارد. به عبارتی متقاضیان می توانند بر حسب نیاز خود، توافقات گوناگونی را با آژانس های تبلیغاتی و تیم های بازاریابی تجربه نمایند. یکی از متد های رایج برون سپاری و نتیجه گرا CPL می باشد. در این روش واحد بازاریابی بر حسب تعداد مشتری احتمالی جذب شده مبلغی را دریافت می نماید. به عبارتی هر عدد مشخصات و شماره تماس مشتری مبلغ مشخصی خواهد داشت. یکی دیگر از متدهای برون سپاری واحد بازاریابی که در بازار اپلیکیشن ها مرسوم است CPI می باشد. که هزینه به ازای هر نصب است. و مبلغی با حداقل میزان 4000 تومان برای هر نصب تعیین می گردد .

بازاریابی-رایاپروژه

روش دیگر برای برون سپاری واحد بازاریابی و همکاری در این زمینه CPO می باشد. در این روش کاملا دستمزد بر حسب فروش و پورسانتی می باشد. در این متد اغلب در همکاری سازمانی انحصار فروش محصول یا خدمات اعطا می شود. اما در سطوح پایین تر تعداد زیادی بازاریاب نتیجه گرا استخدام می شوند تا امور بازاریابی را با هزینه شخصی پیش ببرند. این متد را می توان بهترین نوع برون سپاری دانست اما خطرات مختلفی نیز در بر خواهد داشت. به عنوان مثال بازاریابان مستقل به فکر آبروی برند نیستند و تنها به فروش فکر می کنند. از این رو ممکن است میزان شکایت از محصول یا خدمات بالا رفته و منجربه پیگرد قانونی گردد. از این رو بهتر است تا در برون سپاری ها دقت لازم به کار برده شوند.

مقایسه واحد بازاریابی درونی و برون سپاری شده

مزایای برون سپاری واحد بازاریابی  در در هر مقیاسی مزایا و معایب ختص به خود را دارا می باشد. از این رو مقایسه موارد به صورت کلی می باشد. مهمترین مزیت برون سپاری بازاریابی در سازمان ها، پیگیری مداوم و بدون اختلال در فرایندها می باشد. به عبارتی در صورتی که بازاریابی سازمان طبق توافق بر عهده سازمانی دیگر باشد، طرف دوم موظف به عمل به مفاد قرارداد خواهد بود. در غیر این صورت طرف اول می تواند منافع طرف دوم را نقض نماید. از این رو می توان بازاریابی برون سپاری شده را با توجه به مفاد قرارداد نتیجه گرا دانست. نکته حائز اهمیت در این میان این است که در برخی از موارد انحصار فروش واگذار می گردد که به هیچ عنوان مگر در مرز ورشکستگی توصیه نمی شود. برخی دیگر از مزایای برون سپاری عبارتند از:

  • عدم وجود دغدغه منابع انسانی
  • عدم نیاز به هزینه ها و تبلیغات خام
  • نتیجه گرا

علی رقم وجود مزایای برون سپاری واحد بازاریابی ، واحد های درون سازمانی نیز دارای مزایای متعددی می باشند. واحد های درون سازمانی می توانند طبق استراتژی و چهارچوب سازمان عمل کنند و همواره پذیرای KPI های خاص می باشند. واحد های درون سازمانی به صورت اختصاصی و تخصصی بر روی محصولات و خدمات سازمان فعالیت می کنند و می توانند موثرتر باشند. لذا در صورتی که خدمات و محصولات تخصصی ارائه می شود، بهترین روش بازاریابی به کمک تیم اختصاصی و درون سازمانی است. واحد های درونی عمدتا به پشتوانه مدیران میانی کنترل می شوند. این مدیران می توانند مدیر مارکتینگ، مدیر فروش و یا سرپرست کال سنتر باشند. به جرئت می توان گفت که یافتن مدیران میانی لایق مهمترین رکن موفقیت در واحدهای درونی است.

جمع بندی

مزایای برون سپاری واحد بازاریابی با توجه به نیاز و استراتژی سازمان صورت پذیرد. چرا که می تواند با توجه به نیاز، مفید یا مضر باشد. البته می تواند موارد جزئی را در تمامی شرایط برون سپاری کرد. به عنوان مثال برون سپاری سئو و یا تولید محتوا می تواند گزینه مناسبی برای هر سازمانی باشد. همچنین می تواند برای افزایش فروش سازمان اقدام به استخدام همکاران فروش نمود. همکاران فروش می توانند با هزینه شخصی خود اقدام به افزایش فروش و توسعه برند نمایند.

در حال حاضر متقاضیان بسیاری از خدمات تولید محتوا و طراحی سایت مجموعه رایا پروژه استفاده می نمایند. این مسئله یک برون سپاری جزئی بوده و تعهد رایا پروژه به متقاضیان در دریافت بهترین خدمات در این زمینه یاری می رساند. متقاضیان می توانند با استفاده از خدمات رایا پروژه، زیرساخت های بازاریابی خود را تقویت و نسبت به گسترش دامنه فروش خود اقدام نمایند. شایان ذکر است که توسعه زیرساخت های تجاری در سازمان ها به خصوص در دیجیتال مارکتینگ، منجربه افزایش فروش قابل توجه و افزایش نرخ تبدیل می گردد. خدمات رایا پروژه به هیچ عنوان محدودیتی نداشته و متقاضیان حقیقی و حقوقی می توانند از خدمات ویژه مجموعه بهره مند شوند.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

mohamadrezaasadi

‫2 نظر

  • عزیزی

    سلام ممنون از مقاله خوبتون

    1400-11-09 در 11:34
    • رایا پروژه

      سپاس از شما دوست عزیز

      1400-11-11 در 12:54

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تبریک 😍 ، شما 2 دقیقه در این صفحه بوده اید

    و این برایمان با ارزش است❤️

    تشکر از کاربران رایا پروژه

    به همین دلیل شما مشمول 20 دقیقه مشاوره رایگان پروژه خواهید بود