برنامه نویسی چیست؟ صفر تا صد اصول برنامه نویسی

امروزه شاهد این هستیم که موبایل ها و سیستم های کامپیوتری چگونه در زندگی انسان ها ورود کردنند و چطور کار های روز مره و مختلف را  را برای بشریت آسان کرده اند که نمیتوان زندگی بدون موبایل و کامپیوتر را تجسم کرد و اگر این تکنولوژی را از انسان ها گرفته شود ؛ ادامه زندگی بسیار سخت میشود و امروز در این مقاله (برنامه نویسی چیست) در سایت رایا پروژه قصد داریم به سیستمی بپردازیم که این تکنولوژی را ساخته است و با استفاده از آن است که روزانه شاهد پیشرفت نرم افزار های مختلف خواهیم بود.

 

برنامه نویسی چیست؟

 

برنامه نویسی چیست - رایا پروژه

اگر بخواهیم به صورت ساده مفهوم برنامه نویسی را برایتان شرح دهیم باید بگوییم ؛ برنامه نویسی زبان صحبت با کامپیوتر است که شما در قالب کدی به کامپیوتر دستور میدهید که کاری را برای شما انجام دهد و با استفاده از دانش برنامه نویسی میتوانید نرم افزار های مختلف موبایل و کامپیوتر را طراحی کنید ؛ رشته برنامه نویسی در سالیان اخیر بسیار مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است و حتی در کشور ایران نیز رشد قابل توجه پیدا کرده است چون میتوانید با استفاده از مهارت برنامه نویسی ایده های خود را تبدیل به واقعیت کنید و در آمد خوبی را داشته باشید و تنوع زیادی در رشته برنامه نویسی وجود دارد که در ادامه به آن میپرداریم.

 

انواع برنامه نویس ها

 

همانطور که در ایتدا کنیم برنامه نویسی زیر شاخه های زیادی را دارد که با چند تا مهم ترین آن ها آشنا خواهیم شد.

 

برنامه نویسی تحت وب

 

این دسته از برنامه نویسان را میتوان طراح سایت نامید که با استفاده از دانشی که دارند می‌توانند سایت هایی با زبان های مختلف از جمله html و css و غیره را  طراحی کنند که بسیار بازار خوبی را  دارد.

 

برنامه نویس سمت سرور

 

برنامه نویسی سمت سرور کسی است که امورات مربوط به بک اند سایت را انجام میدهد و برنامه های مربوط به سرور سایت یا نرم افزار را پیاده میکند که باید به زبان PHP که یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است تسلط داشته باشد.

 

🔗بیشتر بخوانید :  آموزش برنامه‌نویسی سمت سرور با زبان پایتون

 

زبان های برنامه نویسی چیست؟

 

برنامه نویسی را میتوان به دسته های مختلف تقسیم کرد که هر یک از آن ها با زبانی ساخته شده اند که می‌توانند کاری را برایتان انجام دهند مثال شما با زبان برنامه نویسی پایتون که یکی از معروف ترین زبان های برنامه نویسی در جهان است میتوانید مباحث مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را به راحتی انجام دهید و یا با زبان های برنامه نویسی سایت که از جمله جاوا اسکریپت ؛ HTML و CSS را در طراحی سایت های گوناگون استفاده کنید.

 

هدف از برنامه نویسی چیست؟

 

هدف اصلی استفاده از برنامه نویسی را میتوان ساخت نرم افزار و یا سایت های گوناگون دانست یا حتی اپلیکیشن های گوناگون مانند اینستاگرام ( که آموزش اینستاگرام را به طور کامل در سایت میتوانید مشاهده کنید) که بسیاری از افراد از آن استفاده میکنند یا نرم افزار های پرداخت که روزانه بسیاری از قبوض از طریق این نرم افزار های پرداخت انجام میشود ؛ به طور خلاصه میتوان هدف از برنامه نویسی را ساده کردن و راحتی و سرگرمی انسان ها دانست که ماشین این کار را انجام میدهد.

 

برنامه نویسی و چه کاربردی دارد؟

 

برنامه در مرحله اول ایده هایی که دارید را تبدیل به واقعیت میکند و بسیاری از نرم افزار ها و اپلیکیشن هایی که الان از آن ها استفاده میکنید در گذشته فقط یک ایده بودنند که با استفاده از برنامه نویسی ساخته شده است ؛ و در مرحله دوم میتواند کار های شما  را آسان تر از گذشته کند چرا که هر نرم افزار که تولید میشود برای هدف خاصی است تا مشاغل افراد را کم تر کند و در مرحله آخر فکر را شما را باز میکند و باعث میشود تا درست و اصولی تصمیم گیری کنید و ایده ای که دارید را از ذهن خود با استفاده از کد آن را به واقعیت تبدیل کنید.

 

الگوریتم برنامه نویسی

 

در برنامه نویسی الگوریتم های مختلفی را داریم که 3 تا از مهم ترین آن را در ادامه بررسی میکنیم:

 

الگوریتم شاخه ای:

در این الگوریتم ما شرطی را برای برنامه خود تعیین میکنیم که خروجی برنامه با توجه به این شروط انجام میشود.

 

الگوریتم حلقه ای:

این الگوریتم میتواند دستوری را به تعدادی که به آن میدهیم تکرار کند و پس از اتمام  تعدادی که به آن دادیم برنامه دیگر تکرار نخواهد شد.

 

الگوریتم دنباله ای:

 

در این نوع الگوریتم وقتی کدی را به عنوان مسئله به آن میدهیم با توجه به ساختاری که دارد به دنیال حل این مسئله مرحله های پیش رو را طی میکند تا به پاسخ آن برسد.

 

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

 

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم - رایا پروژه

برای اینکه بدانید چطور برنامه نویسی را از پایه و اصولی شروع کنید ما مقاله ای را  به نام چطور میتونم برنامه نویسی یاد بگیرم در سایت رایا پروژه منتشر کردیم ؛ ولی برای اینکه بدانید باید چطور برنامه نویسی را شروع کنید باید اول مشخص کنید که در چه شاخه از برنامه نویسی قصد دارید کار کنید ؛ در بخش وب یا طراحی نرم افزار و پس از اینکه انتخاب کردید در چه حوزه ای فعالیت کنید باید شروع کنید به دیدن آموزش های مختلف آن شاخه و باید تمرین زیادی داشته باشید چون در برنامه نویسی هر مبحثی را که یاد میگیرید را باید بارها تمرین کنید تا تمامی اشکال های شما رفع گردد.

 

چطور از برنامه نویسی کسب در آمد کنم؟

 

یکی از خویبای رشته برنامه نویسی این است که شما میتوانید سریعتر به دلیل بازار کار خوبی که دارد به درآمد برسید و از دو طریق این عمل صورت میگیرد که یکی از آن ها کارمندی است اگر شما در زمینه کاری خود مهارت های خود را کسب نمودید میتوانید به شرکت های طراحی نرم افزار و سایت مراجعه کنید و رزومه خود را بهشون نشان دهید که ما در مقاله جداگانه با نام (چگونه یک رزومه عالی و حرفه ای بسازیم) به شما عزیزان آموزش داده ایم که چطور رزومه خود را بسازید ؛و پس از موافقت میتوانید مشغول به کار شوید و راه دیگری که وجود دارد این است که به صورت فریلنسری با انجام پروژه های برنامه نویسی کسب در آمد کنید که این مورد هم بازار کار خوبی را دارد.

 

درآمد برنامه نویسی چقدر است؟

 

ما در مقاله که قبلا در سایت رایا پروژه با عنوان(پر درآمد ترین زبان های برنامه نویسی در ایران کدام است) کاملا راجب این موضوع صحبت کرده ایم اما برنامه نویسی یکی از رشته های پولساز جهان است ولی باید توجه داشته باشید که هر چه دانش و مهارت شما بیشتر باشد میتوانید در آمد بیشتری را داشته باشید اما به صورت میانگین با توجه به  گزارش حقوق و دستمزد در ماه بین 5 میلیون پایین ترین مبلغ و 10 میلیون بالاترین مبلغ است که این اعداد به صورت میانگین است و اگر مهارت بالایی را داشته باشید میتوانید چند برابر این مبلغ را کسب کنید.

 

بیشتر بخوانید: خطاهای گمز

 

برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟

 

برنامه نویسی هوش مصنوعی به فرآیند ایجاد یک برنامه یا نرم افزار یا سیستم هایی اشاره دارد که می توانند هوش انسان را تقلید کنند و وظایف را به طور درست و صحیح انجام دهند. این  مورد شامل طراحی الگوریتم ها و مدل هایی است که ماشین ها را قادر می سازد تا بر اساس داده های ورودی که به آن ها داده میشوند یاد بگیرند، و تصمیم بگیرند. برنامه نویسی هوش مصنوعی مجموعه ایی از تکنیک ها از جمله یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتر و سیستم های خبره را در بر می گیرد.

 

کاربردهای برنامه نویسی هوش مصنوعی:

1. یادگیری ماشینی

برنامه نویسی هوش مصنوعی به ماشین ها امکان می دهد از داده ها داده شده به آن ها یاد بگیرند و پیش بینی یا تصمیم بگیرند. این برنامه در زمینه های مختلف کاربرد دارند.

2. پردازش زبان طبیعی (NLP)

NLP بر توانمندسازی ماشین ها برای درک و تعامل با زبان انسان تمرکز دارد. دستیارهای مجازی، چت ربات ها و سیستم های ترجمه زبان را تقویت می کند.

3. Computer Vision

برنامه نویسی  های AI به ماشین ها اجازه می دهد تا اطلاعات را از تصاویر یا فیلم ها بتوانند درک کنند. که میتواند  در سیستم های  سیستم‌های تشخیص چهره، تشخیص اشیا و سیستم‌های ناوبری استفاده می‌شود.

 

معرفی چندین تکنیک های کلیدی در برنامه نویسی هوش مصنوعی

شبکه های عصبی

شبکه های عصبی مدل هایی هستند که از ساختار و عملکرد که از مغز انسان الهام گرفته شده اند. شبکه های عصبی برای کارهایی مانند تشخیص تصویر، پردازش زبان طبیعی و سنتز گفتار استفاده می شوند.

پردازش زبان طبیعی

این تکنیک بر درک و پردازش زبان انسانی، از جمله وظایفی مانند تجزیه و تحلیل احساسات، شناسایی موجودیت نامگذاری شده و  در تولید زبان تمرکز دارد.

 

 

برنامه نویسی پایتون چیست؟

 

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا  است که متیوانید برنامه نوییس با آن در سریعترین زمان یاد بگیرید. Python که توسط Guido van Rossum در اواخر دهه 1980 ایجاد شد، به گونه ای طراحی شد که یادگیری  بیسار آسان است و آن را به یک انتخاب ایده آل برای مبتدیان و توسعه دهندگان در جهان تبدیل کرده.

 

برخی از ویژگی های پایتون

خوانایی کد بالا

نحو پایتون بر خوانایی کد، با استفاده از تورفتگی و ساختار تمیزی که درک و نگهداری آن را آسان می کند، تأکید دارد.

کتابخانه های فراوان

پایتون یک زبان همه کاره است، با اکوسیستم  قوی و وسیعی از کتابخانه ها و  که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا طیف گسترده ای از برنامه ها، از توسعه وب گرفته تا محاسبات علمی و یادگیری ماشین را بسازند.

سازگاری با پلتفرم های مختلف

پایتون بر روی پلتفرم های مختلفی از جمله ویندوز، macOS و لینوکس اجرا می شود و آن را به گزینه ای قابل حمل برای توسعه دهندگان تبدیل می کند.

 

کاربردهای برنامه نویسی پایتون

1. توسعه وب

پایتون چارچوب هایی مانند جنگو و فلاسک را ارائه می دهد که وظایف توسعه وب را ساده می کند و آن را به گزینه ای عالی برای ساخت برنامه های وب تبدیل می کند.

2. تجزیه و تحلیل ساده و سریع  داده ها

پایتون دارای کتابخانه های قدرتمندی مانند NumPy، Pandas، و Matplotlib است که امکان تجزیه و تحلیل،  داده ها را فراهم می کند.

3. استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

پایتون به دلیل سادگی و در دسترس بودن کتابخانه هایی مانند TensorFlow، PyTorch و scikit-learn به طور گسترده در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می شود.

4. امکان اسکریپت نویسی

سهولت استفاده و کتابخانه استاندارد گسترده ای که در  پایتون وجود دارد ، آن را به گزینه ای محبوب برای خودکارسازی وظایف و نوشتن اسکریپت برای مدیریت سیستم ها و، برنامه نویسی شبکه  تبدیل کرده است.

5. امکان توسعه و ساخت بازی

پایتون کتابخانه هایی مانند Pygame را ارائه می دهد که توسعه بازی را راحت می کند و آن را برای تازه کار ها و توسعه دهندگان باتجربه اسان میکند.

 

فرق برنامه نویسی و کد نویسی چیست؟

فرق برنامه نویسی و کد نویسی چیست؟

فرق برنامه نویسی و کد نویسی چیست؟

 

برنامه نويس کیست؟

برنامه نویس کسی است که با دانش برنامه نوییس خود میتوانید هر سایت و برنامه ای را بسازد  برنامه نویسان در فعالیت و کار های سطح بالا مانند  طراجی الگوریتم ها نقش دارند.

 

کدگذاری

از سوی دیگر کد نویس به اشخاصی گفته میشود که توانایی این را دارند تا با چیدن چندی خط کد و باگ یابی آن یک برنامه و یا سایت را طراحی کنند.

 

رابطه این دو چیست؟

برنامه نویسی و کدنویسی به  طور کلی به هم مرتبط هستند  هر دو این اشخاص توانایی این را دارند که برنامه و سایت مورد نظرشون را طراحی کنند ، اما در کل برنامه نویس ها تسلط بیشتری را در این زمینه دارند.

 

نتیجه گیری

 

در این مقاله کاملا به برنامه نویسی چیست و چگونه میتوان ار آن در آمد کسب کرد آشنا شدیم و اگر قصد دارید برنامه نویسی را شروع کنی پیشنهاد ما این است که از همین الان شروع به یادگیری کنید ؛ چرا که در آینده تمامی امور اینترنتی میشود و رشته برنامه نویسی جایگاه خوبی را پیدا میکند.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

تیم محتوای رایا پروژه
رایا پروژهسایت انجام پروژه ، فریلنسینگ و دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبریک 😍 ، شما 2 دقیقه در این صفحه بوده اید

و این برایمان با ارزش است❤️

تشکر از کاربران رایا پروژه

به همین دلیل شما مشمول 20 دقیقه مشاوره رایگان پروژه خواهید بود