نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی | بررسی سریع سلامت سایت های وردپرسی ❤️

امروزه بیشتر سایت هایی که در اینترنت وجود دارند توسط سیستم مدیریت محتوا وردپرس ساخته شده اند و دلیل اینکه مدیران کسب کارها وردپرس را برای ایجاد کسب کار اینترنتی خود انتخاب میکنند را میتوان به سادگی استفاده و کم هزینه بودن آن اشاره کرد ، ما در مقاله آموزش وردپرس تمامی نکات این پلتفرم را بررسی و معرفی کرده ایم که میتوانید با مراجعه به صفحه از این اطلاعات استفاده کنید و بیشتر با ساختار وردپرس آشنا شوید ، در ادامه این مقاله نیز فصد داریم تا نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی را آموزش دهیم تا از سلامت سایت خود اطلاع داشته باشید.

 

سلامت سایت وردپرس چیست و چرا مهمه؟

 

سلامت سایت وردپرس یک ویژگی جذاب است که  در وردپرس 5.2  معرفی شده است که وضعیت سلامت کلی یک وب سایت را ارزیابی می کند. اطلاعات مهمی در مورد عملکرد سایت، به روز رسانی ها و مشکلات احتمالی ارائه می دهد. مانیتور سلامت سایت جنبه های مختلفی از جمله نسخه PHP، سازگاری افزونه ها، اتصال به پایگاه داده و اقدامات امنیتی را از جمله موارد دیگر بررسی می کند.

داشتن یک سایت وردپرس سالم به دلایل مختلفی مهم است. در مرحله اول، خیالتون را حات میکند که شما یک سایت سالم را دارید و بازدید کنندگان شما بدون هیچ مشکل میتواند از صفحات وبسایت شما دیدن کنند.

با شناسایی هر گونه مشکل اساسی یا آسیب پذیری امنیتی، سلامت سایت به صاحبان وب سایت اجازه می دهد تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند، بنابراین از هرگونه خرابی احتمالی یا نقض داده ها جلوگیری می کند.

علاوه بر این، یک سایت سالم به احتمال زیاد در صفحات نتایج موتورهای جستجو  از نظر سئو رتبه بالاتری دارد و باعث افزایش  بازدیدکنندگان شما بیشتر می شود. .

 

نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی چیست؟

 

نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی - رایا پروژه

نحوه بررسی سلامت سایت

 

وبسایت هایی که با وردپرس ساخته میشود اغلب وبلاگی و فروشگاهی هستند که یکی از مهم ترین فاکتور های امنیت سایت بررسی سلامت وردپرس است که اگر مشکل امنیتی داشته باشد بتوانید تا آن مشکل بزرگ نشده است برطرف کنید، برای اینکه بتوانید امنیت و سلامت سایت وردپرسی خود را بررسی و تست کنید باید چندین فاکتور که در ادامه کاملا به آن ها اشاره خواهیم کرد را رعایت کنید .

همچنین میتوانید برای امنیت بیشتر وبسایت خود از افزونه های امنیتی و تکنیک های مختلف استفاده کنید که ما در رایا پروژه  مقاله ای به نام افزایش امنیت وردپرس داریم که میتوانید از آن استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید : آموزش رفع ارور یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است

 

 بررسی افزونه ها

 

اولین مورد که باید بررسی کنید و یکی از مهم ترین کارهایی است برای امینت سایت خود ، افزونه های نصب شده است ، بیشترین حملاتی که برای سایت های وردپرسی انجام شده است از طرف افزونه های بوده است ، برای اینکه هیچگاه به دام این حملات و ویروسی شدن سایت خود قرار نگیرید حتما پلاگین های که میخواهید استفاده کنید تا از خود مخزن وردپرس دانلود کنید و از سایت های نامرتبط و نامعتبر هیچ افزونه های را دانلود و نصب نکنید.

همیشه هم سعی داشته باشید تا افزونه های اضافه ای که از آن ها استفاده ای نمیکنید تا غیرفعال و حذف کنید این کار باعث افزایش امینت و سرعت وبسایت وردپرسی شما میشود ، همچنین میتوانید برای افزایش بیشتر امنیت سایت خود از افزونه های امنیتی معتبر که ما در مقاله معرفی بهترین افزونه های امنیتی وردپرس آن هارا معرفی کرده ایم.

 

 بررسی پوسته های نصب شده

 

شما برای راه اندازی وبسایت وردپرسی خود نیاز دارید که قالب یا پوسته ای را بر روی آن نصب کنید تا محتوای شما برای کاربران قابل نمایش باشد ، ولی متاسفانه مشاهده میشود که خیلی از افراد برای اینکه هزینه ای را پرداخت نکنند از پوسته های رایگان استفاده میکنند که این کار اصلا توصیه نمیشود چون قالب های رایگان آپدیت های امنیتی را دریافت نمی‌کنند و هکر ها می‌توانند به راحتی به ان دسترسی داشته باشند ، توصیه میشود از پوسته های خود وردپرس و یا از قالی های پولی استفاده کنید که آپدیت های امنیتی برای آن عرضه میشود همچنین سعی کنید بیشتر از دو پوسته نصب فعال نداشته باشید و قالب هایی که از آن استفاده نمیکنید تا پاک کنید.

ما در مقاله که در رایا پروژه منتشر کردیم مشکل شما را برای انتخاب بهترین قالب های وردپرس حل کردیم که این مقاله با نام معرفی بهترین قالب های وردپرس است که میتوانید از آن استفاده کنید.

 

 بررسی هاست

 

یکی دیگر از مهم ترین عواملی که خیلی بر روی امنیت و کارایی سایت شما تاثیر گذار است ، هاست وبسایت شما است چون تمامی اطلاعات سایت  شما بر روی هاست ذخیره میشود و اگر از هاست هایی که رایگان هستند و اشتراکی اند استفاده کنید ممکن است در اینده مورد حملات هکر ها قرار بگیرید و اطلاعات خود را از دست بدهید که برای اینکه این مورد رخ ندهد میتوانید از سرور استفاده کنید که ما مقاله ای با نام  فرق هاست و سرور داریم و مزایا و معایب آن را بررسی میکنیم.

یکی دیگر از را های مقابله با حملات رقبا و هکر ها استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN است ، که ما در مقاله  CDN چیست مزایا و معایب آن را بررسی کردیم.

 

بررسی پایگاه داده و حذف جدول های اضافی

 

پایگاه داده مکانی است که تمامی اطلاعات وبسایت شما در آن قرار دارد و اگر یکی از جدول های درون آن پاک شود ممکن است بخشی از صفحات و اطلاعات باارزش سایت شما هم به همراه آن پاک شود ، بررسی و نگهداری پایگاه داده یکی از مهم ترین کار هایی است که باید مدام برای امنیت و سلامت سایت خود آن را انجام دهید ، همچنین یکی دیگر از مواردی که خیلی ها به آن توجه نمی‌کنند پاک کردن جدول های اضافی پایگاه داده است شما زمانی که در افزونه های را در وردپرس نصب میکنید و آن را پس از مدتی استفاده پاک میکنید جدول هایی در پایگاه داده شما ایجاد میشود که با حذف کامل افزونه این جدول های باقی میمانند که باید در اولین قدم این جدول ها را پاکسازی کنید.

 

برای پاکسازی این جدول های میتوانید از افزونه های کش استفاده کنید که ما در مقاله معرفی بهترین افزونه های کش وردپرس به آن اشاره کرده ایم.

 

 

یک سایت سالم چه ویژگی هایی دارد؟

 

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که از متخصصان رایا پروژه پرسیده میشود این است که چطور یک سایت سالم داشته باشم و یک سایت سالم چه ویژگی هایی را دارا است ، پاسخ به این سوال کاملا واضح است شما وقتی سایتی را دارید که افزونه های  زیاد و بس استفاده را ندارد و همچنین از پوسته های رایگان استفاده نمیکنید میتوان گفت نفوذ به سایت شما دشوار است و شما دارای یک وبسایت سالم هستید ، در ادامه نیز راهکار هایی را به شما پیشنهاد میکنیم که با انجام آن سلامت و امنیت وبسایت خود را به حداکثر برسانید.

شما می توانید از مقاله نحوه بهینه سازی تصاویر برای وردپرس استفاده کنید تا تصاویری بهینه و با سرعت لود بالا برای خود طراحی کنید

همیشه پوسته های آن بروز است

 

یکی از ضروری ترین کار هایی که بنظر من برای هر مدیر وبسایتی که با وردپرس توسعه داده شده است آپدیت همیشگی و بروز افزونه و پوسته های سایت خود است ، اگر از افزونه های پولی یا رایگان و پوسته های پولی استفاده میکنید باید به محض اینکه آپدیتی برای آن منتشر شد سریعا بروز کنید تا در آپدیت هایی که از طرف سازنده قالب و افزونه منتشر میشه حفره های امنیتی و امکانات جدید به آن اضافه میشود که در سلامت وبسایت شما تاثیر زیادی خواهند گذاشت در این راستا وردپرس  دارای قابلیتی است که میتوانید به صورت اتوماتیک تمامی افزونه ها و پوسته های خود را به محض اینکه نسخه جدید از آن عرضه شد دانلود و نصب کنید.

 

نسخه های PHP سایت همیشه آخرین نسخه هستند

 

میشه گفت تقریبا 80 درصد سایت های اینترنتی با استفاده از PHP ساخته و توسعه شده اند و شما باید در نگه داشتم نسخه بروز PHP سایت خودتان دقت لازم را داشته باشید ، برای تغییر نسخه های پی اچ پی سایت خود میتوانید وارد هاست سایت خود شوید و در آن جا جدیدتری نسخه پی اچ پی را انتخاب و فعال کنید.

فقط باید توجه داشته باشید که در برخی از نسخه های بالا PHP ممکن است با افزونه ها و پوسته های شما تداخل داشته باشد که این این موارد را بررسی کنید.

 

همیشه نسخه های جدید وردپرس روی آن نصب است

 

همانطور که میدانید وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا جهان است که میتوانید با استفاده از آن سایت مورد نظر خود را بدون نیاز به کد نویسی راه اندازی کنید ، ولی گاهی اوقات حملاتی به وردپرس میشود که هدف از کار انداختن سیستم امنیتی آن و به سرقت بردن اطلاعات سایت است که این مورد همیشه در حال اجرا است و هکرا ها سعی دارند تا وردپرس را هک کنند به همین خاطر تیم سازنده وردپرس همیشه این پلتفرم را بررسی میکنند و اگر مشکلی در آن پیدا کنند سریعا آپدیتی برای حل آن مشکل ارسال خواهند کرد، به همین خاطر اگر قصد دارید تا سایت شما یکی سایت سالم بدون وجود هیچ مشکل سیستمی باشد حتما وردپرس آن را به جدیدترین نسخه بروز کنید تا از حملات هکرا ها در امان باشید.

 

استفاده از پروتکل https

 

استفاده از پروتکل https - رایا پروژه

پروتکل https

 

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که وارد سایتی شوید و خرید خرید از آن را داشته باشید ولی به محض اینکه بر روی سایت مورد نظر کیک میکنید پیغامی از طرف مرورگر برای شما ارسال میشود که در آن گفته شده سایت مورد نظر امن نیست و همین کار باعث میشود تا سریعا از آن سایت خارج شوید و خریدی را انجام ندهید این مشکل به دلیل نبودن پروتکل فعال https است ، پروتکل https اطلاعات سایت شما را رمزگذاری میکند که هم بر روی سئو سایت شما و هم روی تجربه کاربری وبسایتتان شما میتواند تاثیر زیادی را بگزارد ، حتما در اولین قدم راه اندازی وب سایت خود از پشتیبانی هاست بخواهید تا https را بروی وبسایت شما فعال کنند.

 

ارتباط همیشگی سایت با  WordPress.org

 

سایت های وردپرسی برای اینکه کارایی بالایی داشته باشند باید همیشه به سایت WordPress.org متصل و ارتباط میان این دو برقرار باشد که شاید این خطا در بخش سلامت سایت در وردپرس گاهی اوقات برای شما آمده باشد برای رفع این خطا کافی است نسخه های جدید وردپرس را بروزرسانی کنید تا مجدد فایل ها بازسازی شوند و ارتباط میان سایت شما و WordPress.org برقرار شود و یا اینکه از پشتیبانی هاست خود بخواهید این مشکل را برای شما پیگیری کنند.

 

چطور سلامت سایت را در پیشخوان وردپرس ببینیم؟

 

وردپرس برای اینکه خطاهای مربوط به سلامت سایت شما را نمایش دهد امکانی را جدیدا به پلتفرم خود اضافه کرده است که میتوانید تمامی اطلاعات فنی و خطای های سایت خود را بررسی کنیم برای اینکه وارد این بخش شوید میتوانید این مراحل را طی کنید.

1 – وارد پیشخوان وردپرس خود شوید و در قسمت > ( ابزار ) گزینه > ( سلامت سایت ) را انتخاب کنید

2 – سپس با صفحه ای به این شکل وارد میشوید که وضعیت کلی وبسایت شما را نمایش داده میشود و میتوانید تمامی خطا ها و اطلاعات خود را مشاهده کنید.

سلامت سایت در وردپرس - رایا پروژه

سلامت سایت در وردپرس

 

نحوه نمایش خطاهای وردپرس

 

برای نمایش خطاهای وردپرس، می توانید تغییراتی در فایل wp-config.php نصب وردپرس خود ایجاد کنید. ابتدا فایل wp-config.php را در دایرکتوری اصلی نصب وردپرس خود پیدا کنید.

فایل را در یک ویرایشگر متن باز کنید و خطی را جستجو کنید که عبارت «define(‘WP_DEBUG’, false) را دارد. با جایگزین کردن آن با «define(‘WP_DEBUG’, true) مقدار را از false به true تغییر دهید. <br/><br/>به‌علاوه، می‌توانید با افزودن کد زیر در زیر خطی که به تازگی اصلاح کرده‌اید، ثبت خطاها را نیز فعال کنید: `define(‘WP_DEBUG_LOG’, true)؛`

این یک فایل debug.log در دایرکتوری wp-content ایجاد می کند، جایی که تمام لاگ های خطا ذخیره می شوند.

هنگامی که این تغییرات را انجام دادید، فایل را ذخیره کرده و وب سایت وردپرس خود را به روز کنید. اکنون باید بتوانید پیام های خطا یا اخطارهای نمایش داده شده روی صفحه را ببینید که اطلاعات خوب را برای  اشکال زدایی در اختیار شما قرار می دهد.

باید توجه داشته باشید که پس از رفع مشکلات، گزارش خطا و ورود به سیستم را خاموش کنید، چون فعال بودن این ویژگی میتونه برای امنیت سایت شما خوب نباشه.

 

کلام آخر

 

در این مقاله سعی کردیم تا روش هایی که میتواند به سایت شما آسیب برساند را معرفی کردیم تا با این وارد آگاه شوید و با روش هایی که در ادامه به آن پرداختیم بتوانید سلامت سایت خود را تضمین کنید و ا خطرات احتمالی که برای سایت های اینترنتی موجود است در امان باشید ، ممنون از همراهی شما عزیزان ، هر پیشنهاد و روش های جدیدی را اگر میدانید خوشحال میشیم با مادر قسمت نظرات به اشتراک بگزارید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

تیم محتوای رایا پروژه
رایا پروژهسایت انجام پروژه ، فریلنسینگ و دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبریک 😍 ، شما 2 دقیقه در این صفحه بوده اید

و این برایمان با ارزش است❤️

تشکر از کاربران رایا پروژه

به همین دلیل شما مشمول 20 دقیقه مشاوره رایگان پروژه خواهید بود